dat is lastig.” Dat de tijd dringt, staat
buiten kijf. Duitsland is gidsland als
het om Industrie 4.0 gaat; China zit
evenmin stil. “Maar in Nederland
hebben we ook pareltjes zoals Boes-
senkool. We hebben best innovatieve
koplopers in de hightechindustrie.
Nu gaat het erom ook de grote mid-
dengroep mee te krijgen.” .
machines of andere systemen? “Een
machine over de muur gooien bij
een klant is eigenlijk heel inefficiënt.
Powered by the hour is een heel
ander verdienmodel. Innovatie komt
dan van een heel andere manier van
organiseren van je bedrijf.” Grotere
bedrijven kunnen zo’n stap gemak-
kelijker zetten omdat ze daar meer
middelen voor hebben. Kleinere
bedrijven hebben het lastiger. “Begin
daarom aan de randen van je orga-
nisatie. Ga experimenteren, schaal
op. Waarschijnlijk zul je zien dat het
nieuwe businessmodel een deel van
het huidige opeet. Dat is gezond.”
Nu beginnen betekent dat je de
omslag geleidelijk kunt maken.
Wachten is funest, meent hij. Het
kan zomaar gebeuren dat morgen
een concurrent uit een onverwachte
hoek de dienst aanbiedt die jij
eigenlijk had kunnen aanbieden.
“Dan heb je een probleem. Dan moet
je in één keer de omslag maken en
samenwerkingspartners. Professor
Volberda: “Je hebt een transformatio-
neel leiderschap nodig. Management
dat een visie ontwikkelt en durft te
gaan voor zo’n nieuw businessmodel
en nieuwe technologie.”
Kansen voor familiebedrijf
De Nederlandse maakbedrijven
zijn veelal familiebedrijven. Deze
lenen zich eigenlijk bij uitstek voor
deze transformatie, vindt hij. “Een
familiebedrijf wordt geleid voor de
volgende generatie. En als je gericht
bent op het lange termijn voort-
bestaan, ben je eerder geneigd deze
investeringen te doen.” Tegelijker-
tijd zit daar het knelpunt, want de
verandering naar een nieuw ver-
dienmodel vergt behoorlijke inves-
teringen. De meeste maakbedrijven
hebben bijvoorbeeld amper of geen
software-engineers in huis. Daarom
zouden ze moeten samenwerken,
stelt Volberda. De nieuwe IoT-platfor-
men bieden daar volop kansen toe.
“Ga digitale modellen ontwikkelen.
Wie de data heeft, heeft het voor
het zeggen.” Hij geeft een voorbeeld
van de scheepsbouw. Een aantal
Nederlandse scheepsbouwers werkt
samen met de TU Delft, Universiteit
van Leiden en de Erasmus Universi-
teit in NWO-onderzoek AssetDrive
hoe ze slimmer gebruik kunnen
maken van de data die de sensoren
in zo’n schip nu al registreren. Denk
bijvoorbeeld aan slimmere leasecon-
tracten. “Powered by the hour,” zegt
Volberda. Rolls Royce doet dat al met
vliegtuigmotoren. Waarom niet met
METAAL MAGAZINE ONDERNEMEN 10
Kansen benutten
• Wijzig stijl
leidinggeven: coach!
• Vind ander type
medewerkers
• Investeer in hun
kennisniveau
Kansen benutten
• Bied ruimte aan
creativiteit
• Creëer horizontale
netwerken
• Ga experimenteren,
schaal op
Vorig jaar klom toenmalig minister Kamp van EZ tijdens een bezoek aan Boessenkool in de Multi
Tool Trac, een volledig elektrisch aangedreven tractor.
08-09-10_verdienmodellen.indd 10 04-12-18 17:07