j a a r g a n g 5 2 | w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l | 5 – 2 0 1 4 49
E U R O B L E C H 2 0 1 4
Snijwerk met een fiberlaser (vastestoflaser)
gemaakt op een Adige (BLM Group) tijdens de
Tube 2012 in Düsseldorf (D). Door het in elkaar
schuiven van gesneden delen ontstaat een bijzonder
demowerkstuk (foto: Reinold Tomberg)
lasercombimachines met voren, rillen en centi-
metershoge buigingen en schroefdraden orde-
nen onder de definitie van driedimensionaal.
Dat geldt vanzelfsprekend ook voor het snijden
van geperste plaatdelen en andere plaatach-
tige werkstukken in 3D-lasercellen. Allemaal
opvallend, maar wat er echt uitspringt is het
snijwerk van de zogeheten ‘buislasers’. Het is
duidelijk te zien dat het lasersnijden van buizen
en andere gesloten profielen constructeurs veel
nieuwe mogelijkheden biedt.
Torsie
Profielen als buizen komen optimaal tot hun
recht in toepassingen waarbij eisen worden ge-
steld aan torsiestijfheid. Een gesloten profiel
kan ideaal omgaan met deze vorm van belas-
ting: profielen die op torsie belast worden,
moeten overigens waar mogelijk altijd gesloten
uitgevoerd worden. Dit omdat een gesloten
profiel bij dezelfde dwarsdoorsnede en materi-
aaldikte een grotere torsiestijfheid heeft dan
een open profiel. Vanuit het oogpunt van
sterkte-eigenschappen is het overigens ook
goed om materiaal ver van de hartlijn van een
te belasten onderdeel te brengen. Denk aan
een eigentijdse racefiets: om voldoende stijf-
heid te brengen in het frame zie je buizen met
grote diameters die extreem dun in de wand
zijn.
Maar er zijn nog andere redenen om te kiezen
voor gesloten profielen: hoge eisen op het ge-
bied van design, overwegingen vanuit hygiëne
en er is zoiets als wat onze Oosterburen karak-
teriseren als ‘Haptik’. Dat laatste wil zeggen dat
je gevoel, je tastzin, beter reageert op een ge-
sloten dan op een open constructie. Dat laatste
lijkt een zweverig argument, maar is het niet.
Denk weer even aan de racefiets: elke werk-
tuigbouwer tikt een paar keer op een frame-
buis om ‘contact’ te krijgen met het materiaal.
Een staalbouwer hebben wij nog nooit zoiets
zien doen met een hoekstaal.
Vijfassig
Zoals het openingsbeeld bij dit artikel laat zien,
is de snijlaser een ideaal gereedschap om
knooppunten te modelleren waarin uit verschil-
lende windrichtingen buizen met verschillende
diameters bij elkaar komen. Door het vijfassige
snijden ontstaat een zodanige aansluitnauw-
keurigheid dat de verbinding als het ware in
Fraai 3D-lasersnijwerk in dikwandig materiaal,
gezien op de EuroBlech 2010 (foto: Reinold Tomberg)
Bijzonder filigraan snijwerk in dikke buis bij Mazak
op de EuroBlech 2012 (foto: Reinold Tomberg)
Als je maar voldoende materiaal wegsnijdt, wordt
een stijve buis flexibel (foto: Trumpf)
Indrukwekkende staaltjes snijwerk
48-50_rbeginlaserontmoetbuis.indd 49 25-09-14 11:26