zegt John Jaspers, business develop-
ment manager bij het Nederlandse
Kumatech. “Machines moeten 100%
van de tijd draaien. Dat is één van de
redenen om de interne logistiek te
automatiseren.” Maar naast de nood-
zaak om de efficiency te verbeteren
zet ook het gebrek aan vakmensen
maakbedrijven aan om oplossingen
als agv’s in te zetten. “Ze hebben het
allemaal druk en kunnen moeilijk
aan personeel komen. Dan moet je
de vakmensen daar inzetten waar ze
de meeste waarde toevoegen.”
Bij één van de klanten heeft Valk
Welding, samen met deze klant, de
agv gekoppeld aan de besturing van
een lascel. Zodra de lascel een sig-
naal geeft, kan de agv de cel in rijden
om materiaal te wisselen.
Heftruck voor autonome inzet
Tijdens de 4InnovatorsDay had
Kumatech de allernieuwste ontwik-
keling meegenomen: de autonome
heftruck Lifting Joe. Deze is de
afgelopen maanden ontwikkeld
omdat de vraag naar het stapelen
van producten toeneemt. “Elk
bedrijf heeft standaard stellingen,
waar ze in willen kunnen stapelen.”
Kumatech heeft de heftruck vanaf
de basis ontwikkeld voor autonoom
rijden en heeft geen bestaande hef-
truck aangepast. Lifting Joe beschikt
over vrijdragende vorken, zodat ook
gesloten pallets opgepakt kunnen
worden. Verder is de maximale reik-
hoogte begrensd tot twee meter. Dit
is voldoende voor de standaard stel-
lingen. Door onder deze twee meter
te blijven, voorkomt Kumatech een
aantal kostbare aanpassingen en
blijft het systeem betaalbaar. “Als je
hoger stapelt dan twee meter, gel-
den er strengere regels en moeten
er veel meer dure sensoren worden
ingebouwd.” Qua investering is de
autonome heftruck volgens Jaspers
zo’n 1,5 tot 2 keer duurder dan een
standaard vorkheftruck, afhankelijk
van het feit of die standaard hef-
truck een A- of een minder bekend
merk is. De autonome heftruck is
dus relatief snel terugverdiend,
geeft hij aan. De bediening is
vergelijkbaar met die van de agv’s.
Kumatech verzorgt de mapping in
John Jaspers bij de nieuwe autonome heftruck van Kumatech, Lifting Joe. Hiermee worden pro-
ducten tot twee meter hoog in een stelling geplaatst zonder dat er een mens aan te pas komt.
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2021 BLIK VOORUIT 37
‘Mede door
het gebrek aan
vakmensen worden
agv’s ingezet’
de fabriek, zodat de routes die de
agv kan afleggen bekend zijn. De
operator hoeft vervolgens alleen
nog maar de opdracht in te voeren
en aan te geven van waar naar waar
een pallet getransporteerd moet
worden.
“Ons doel is om de klanten te leren
hoe ze deze mapping zelf kunnen
doen. Dan kunnen ze eventuele
uitbreidingen zelf inleren. De eerste
klanten zijn daar al mee bezig.”.
36-37_liftingjoe.indd 37 06-12-21 16:29