Pagina 33 van: Metaal Magazine 7 – 2021

hetzelfde van de AM-machines, maar
op dat niveau zijn we nog niet”,
aldus Suntharakumaran. Hij ziet het
groeipotentieel vooral loskomen als
de ‘cost per part’ omlaag gaat. Hoe?
Design is een belangrijke factor, net
zoals de machine en de materialen.
“Als we andere AM-materialen heb-
ben, kunnen we sneller printen en
hoeven we minder na te bewerken.”
De oplossing zal echter vooral moe-
ten komen van het creëren van een
doorlopende datastroom, de digital
thread. Ook Paolo Gennaro, hoofd
AM bij GF Machining Solutions, zat
in het forum. Hij ziet de doorbraak
van 3D-metaalprinten vooral afhan-
gen van de mate waarin het proces
geïntegreerd kan worden in het
totale productieproces, dus de inte-
gratie in de verspanende bewerking.
“Dat missen de meesten. Deze twee
processen moeten vanaf het begin
geïntegreerd zijn.” Doordat het nu
nog twee gescheiden processen zijn,
met elk een eigen kwaliteitscontrole,
lopen de kosten voor kwaliteitscon-
trole en borging te ver op. Als je de
additieve en subtractieve bewerking
integreert, hoef je niet twee keer
hetzelfde te doen. “Dan kunnen de
kosten met 20 tot 30% omlaag.” En
dan speelt er nog de lage OEE van
de machines, die volgens Siemens
onder de 75% ligt (het streefgetal van
Siemens) en volgens de GFMS-expert
intern al boven de 80%.
Rol van data in kwaliteitsborging
Een van de sectoren waar additive
manufacturing geaccepteerd is, is
de luchtvaartindustrie. In de nieuwe
generatie vliegtuigmotoren van
Boeing zitten 311 onderdelen die
geprint zijn, liet Melissa Orme, vice
president Additive Manufacturing,
Engineering, Test & Technology bij
Boeing, zien. Het 3D-printen zelf is
niet meer het struikelblok, zoals ook
Siemens Energy al aangeeft. “Dat is
het makkelijkste deel.” Orme noemt
eveneens inspectie en kwaliteitsbor-
ging als de grote hindernissen op
weg naar het opschalen met 3D-
metaalprinten. “Van elke stap die we
zetten, moeten we data hebben die
we kunnen gebruiken om tot ‘data
driven modelling’ en productie te
komen.” Want dan kunnen produc-
tie- en gebruiksdata terugvloeien
naar de engineers die het volgend
ontwerp daarop optimaliseren. Dat is
eigenlijk dezelfde boodschap die de
Zwitserse machinebouwer GF Machi-
ning Solutions heeft. Gennaro noemt
design voor additive manufacturing
het vertrekpunt voor de industriali-
EOS NickelAlloy IN939 is een nieuwe nikkel-chroomlegering. Met nieuwe AM-materialen is
sneller te printen en is minder nabewerking nodig.
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2021 BLIK VOORUIT 33
‘Design is een
belangrijke factor, net
als de machine en de
materialen’
satie, maar dan wel gevoed met de
kennis van de productiemensen. “Als
de engineer begrijpt wat het beste
compromis is om een onderdeel
additief te maken, is dat een stap op
weg naar een goedkoper product.”
En als de onderdelen die van de
AM-machines afkomen goedkoper
zijn, komen er vanzelf meer toepas-
singen.”
De AM-industrie moet het misschien
over een andere boeg gooien, oppert
Markus Simon (McKinsey) in één van
de sessies. Er dienen meer toepassin-
gen te komen die de echte meerwaar-
de laten zien. “We praten teveel over
onszelf. Het is juist van belang om
onze salesaanpak te verbeteren door
over applicaties te praten.”.
30-31-32-33_amtc.indd 33 06-12-21 16:27