Pagina 32 van: Metaal Magazine 7 – 2021

daarom nooit andere productietech-
nieken vervangen.”
Het verschil maken
De vraag is niet langer óf we 3D-me-
taalprinten kunnen gebruiken, maar
waar deze techniek het verschil kan
maken, vindt Markus Seibold, vice
president AM bij Siemens Energy.
“Het gaat niet meer over de vraag
of we geprinte onderdelen in een
turbine kunnen plaatsen, maar of we
op de techniek kunnen vertrouwen
en we duizenden onderdelen in een
betrouwbaar proces kunnen produ-
ceren. Want als je de keuze maakt
voor 3D-printen, is er geen weg meer
terug.” Op dit punt kreeg hij tijdens
de conferentie bijval, zoals van
Markus Simon, partner bij McKinsey
& Company. Reproduceerbaarheid is
in zijn ogen dé uitdaging, zodat het
tweeduizendste geprinte deel exact
hetzelfde is als het eerste, ongeacht
op welke machine. Dat ziet ook Sven
Hicken, chief technology officer bij
Oerlikon en hoofd van de business
unit AM, als een van de grootste uit-
dagingen. De reproduceerbaarheid,
zowel van ‘part to part’ en ‘machine
to machine’ én de kosten van de kwa-
liteitsborging zijn de grote struikel-
blokken als het om opschalen naar
serieproductie gaat. “Dat moet echt
beter, anders wordt het te duur.” Hij
vindt dat er te weinig wordt samen-
gewerkt in de AM-keten om gezamen-
lijk deze uitdagingen op te pakken.
“Software, hardware en materialen
samen: voor succesvolle toepassingen
heb je alle disciplines nodig.”
Cost per part
Wordt er samengewerkt tussen de
verschillende disciplines in het
AM-ecosysteem? Tussen de machine-
bouwers, softwareontwikkelaars en
materiaalproducenten? AMTC 2021
wijdde er een break-out sessie aan.
Vino Suntharakumaran, directeur
DMG Mori Additive, ziet deze samen-
werking op gang komen doordat
de klanten hierop aandringen. “De
klant verwacht van ons een goede op-
lossing voor de toepassing. Ze komen
uit de CNC-industrie en verwachten
Automobielindustrie
Tijdens de conferentie, dit jaar
door 200 mensen fysiek bezocht
en meer dan 600 online gevolgd,
werden enkele praktijkvoorbeelden
gepresenteerd. Echte toepassingen
uit de industrie, zoals bij Audi in
Ingolstadt. Martin Bock, hoofd van
het 3D-metaalprintcentrum bij Audi,
maakte direct duidelijk dat hij niet
gelooft in het 3D-metaalprinten van
eindonderdelen voor de volumemo-
dellen. Maar hij ziet wel toepassin-
gen in de gereedschapmakerij, waar
Audi het 3D-metaalprinten inmid-
dels succesvol inzet. Het voorbeeld
dat de autofabrikant presenteerde,
maakt duidelijk waarom Audi voor
3D-metaalprinten van inserts voor
de matrijzen kiest. Concreet gaat
het om een matrijs voor warm-
omvormen van carrosseriedelen.
De 3D-geprinte inzetstukken voor
de matrijs zorgen voor een betere
koeling doordat vlak onder het op-
pervlak koelkanalen geïntegreerd
zijn. Hierdoor blijft de temperatuur
13 °C onder de bedrijfstemperatuur
van de klassieke matrijs. En dat zorgt
voor een beter gereedschap. “Bij klas-
sieke tooling is er altijd risico op het
ontstaan van hot spots en scheuren
in de matrijs. Nu niet.” Audi heeft
inmiddels 300.000 plaatdelen ge-
perst met de 3D-geprinte inserts. “En
nog steeds is er geen slijtage aan het
oppervlak zichtbaar”, aldus Bock. Hij
denkt dat de standtijd zeker 450.000
onderdelen zal bedragen. Audi gaat
nu 45 van deze inserts 3D-printen,
waarvan de grootste 120 kilogram
weegt. Jörg Spindler, hoofd Manu-
facturing Engineering bij de autofa-
brikant, bestempelt dit voorbeeld als
de vierde dimensie. “De reden om
deze technologie te gebruiken is dat
je iets maakt dat je anders niet kunt
maken. Additive manufacturing gaat
Oerlikon-bestuursvoorzitter Michael Süss:
Vertrouwen winnen kost soms meer tijd.
Het 3D-printen is het makkelijkste deel van
het proces, zegt Melissa Orme, AM-verant-
woordelijke bij Boeing. Kwaliteitsinspectie en
-borging zijn in haar ogen het lastige deel.
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2021 BLIK VOORUIT 32
‘Groeipotentieel komt
vooral los als de ‘cost
per part’ omlaag gaat’
30-31-32-33_amtc.indd 32 06-12-21 16:27