Pagina 28 van: Metaal Magazine 7 – 2021

“Zowel lichtgewicht als recycling
van kunststoffen zijn op dit moment
uiterst belangrijke thema’s. Omdat
diverse bedrijfstakken, zoals de
auto- en de verpakkingsindustrie,
hier intensief mee bezig zijn, is het
de verwachting dat er in korte tijd
diverse nieuwe duurzame product-
ontwerpen op de markt komen. Als
Brightlands Materials Center dragen
wij daar graag aan bij.”.
ontwerpen dat je ze na gebruik weer
eenvoudig van elkaar kunt scheiden.
De vraag is dan wel wat je duurzame
businessmodel is, aangezien het
losweken van componenten even-
eens tijd en dus geld kost. Het is in
ieder geval zeker dat de combinatie
van lichtgewicht en lage kosten in
heel veel toepassingen naar hybride
metaal-kunststof oplossingen zal
leiden.”
kunststoffen worden veel gebruikt in
auto’s, onder meer voor het interi-
eur en diverse onderdelen onder de
motorkap waarbij het hechten aan
metaal belangrijk is. De volgende
stap in het project is om het faalge-
drag van metaal-kunststof hybride
onderdelen beter te voorspellen
zodat onderdelen nog lichter ontwor-
pen kunnen worden.”
Kunststof of metaal?
Toch zal kunststof metaal nog niet zo
snel verdringen. “Het aandeel kunst-
stoffen in auto’s bedraagt op dit
moment ongeveer 20%. Dit percen-
tage zal naar verwachting toenemen,
maar slechts mondjesmaat.
Metaal is een constructiemateriaal
met bewezen specifieke eigenschap-
pen dat over het algemeen redelijk
te recyclen is. Vooral waar (licht)ge-
wicht een heel belangrijke rol speelt
om CO
2
-uitstoot te beperken of waar
het corroderen een issue is, zal er
een verdere verschuiving plaatsvin-
den van metaal naar kunststof.
Zo experimenteert niet alleen de
automotive en lucht- en ruimtevaart
met nieuwe kunststoffen, maar is
er ook interesse vanuit de energie-
branche. Denk bijvoorbeeld aan het
transport van waterstof door kunst-
stof leidingen of waterstoftanks
voor transport. Hoe snel deze over-
gang zal gaan, hangt af van de
verwachte toename van belasting op
CO
2
-emissies.”
Duurzaamheid
Ook recycling van hybride varianten
is een thema waar de onderzoeks-
groep de aandacht op vestigt. “Na de
levensduur is het van belang om de
kunststof en het metaal van elkaar
te scheiden. Nu worden auto’s vaak
door de shredder gehaald waarna
specifieke metalen en kunststoffen
kunnen worden gescheiden. Dit
is eveneens mogelijk als er meer
hybride onderdelen worden toege-
past. Een slimme techniek waar we
samen met één van onze partners
naar kijken is ‘reversibele’ lijmen die
na gebruik loslaatbaar zijn. Op de
langere termijn ga je producten zo
Kunststoffen in automotive
Polyscope Polymers is één van de bedrijven die samenwerkt met Bright-
lands Materials Center. Het bedrijf biedt een assortiment styreen-maleïne-
zuuranhydride-copolymeren (SMA) en compounds van SMA aan. Deze com-
pounds bestaan uit al dan niet glasversterkte verbindingen van SMA/ABS,
PP/SMA, PMMA/SMA, PS/SMA of SMI/PA. Xiran- en Xiloy-compounds kunnen
dienen als startpunt voor technische kunststoffen in de auto-, transport-,
E&E-, medische, of verpakkingsindustrie. De producten bieden hoge preci-
sie spuitgietdelen met zeer nauwe toleranties en shot-to-shot consistentie.
Hierdoor is het materiaal geschikt voor complexe precisieonderdelen zoals
camera- en sensor behuizingen, zonnedakframes, geëxtrudeerde rails,
filterbehuizingen en connectoren. Daarnaast biedt de chemische reactivi-
teit van SMA een optimale hechting aan verscheidene oppervlaktes zoals
polyurethanen, siliconen, metaal, andere plastics enzovoort.
Industriële voordelen:
– Hechting op verf, lijmsystemen, metaal en plastics
– Bestand tegen hoge temperaturen
– Shot-to-shot consistentie
– Zeer hoge stijfheid met korte glasvezels
– Hoge dimensionele stabiliteit door lage krimp en uitzettingscoëfficiënt
– Recyclebaar
Binnenin de geautomatiseerde spuitgietmachine van Brightlands Materials Center.
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2021 BLIK VOORUIT 28
26-27-28_brightlands.indd 28 06-12-21 16:25