Pagina 25 van: Metaal Magazine 7 – 2021

Van ISO naar Smooth X
De Mazak Integrex i-200ST AG draait
nu ruim een half jaar in Heijen.
Oorspronkelijk zou een team van vijf
CNC-operators naar de Mazak-fabriek
in Groot-Brittannië zijn gegaan voor
trainingen. De Skiving-technologie
is immers nieuw. En ook de overstap
van ISO-programmeren op de Mazak
Quick Turn CNC-draaimachines naar
Smooth X is behoorlijk. Reintjes:
“Door corona konden we echter niet
naar Groot-Brittannië. Daarom zijn
we vijf dagen in Leuven getraind en
hebben Mazak en Sandvik hier aan-
vullende trainingen gegeven.” Tam-
mes vindt dat het team desondanks
nu al verder is dan hij aanvankelijk
had verwacht. “Ze hebben het goed
opgepakt, dat is een compliment
waard.”
Teamwork
Nu is het zaak om méér producten
te selecteren die zich lenen voor de
multitasking machine en hiervoor
de programma’s te maken. Dat doen
de frezers, draaiers en tandwielfre-
zers samen met de programmeur en
de werkvoorbereider. “We zetten alle
disciplines bij elkaar om te brainstor-
men over de strategie. Het samenspel
tussen de drie disciplines is complex,
omdat we de bestaande productie-
strategie loslaten, doordat we het
onderdeel uit één stuk maken”, zegt
Reintjes. De uitdaging is niet alleen
een zo efficiënt mogelijke bewer-
kingsstrategie bedenken, maar ook
de vertandingen zo te bewerken dat
er geen enkele braam ontstaat, zelfs
niet de kleinste. Afbramen moet op de
machine gebeuren, omdat de afdeling
waar dit vroeger handmatig werd ge-
daan, grotendeels is verdwenen. Zover
is het bedrijf nog niet helemaal. In de
basis kan afbramen op de machine,
maar je hebt wel het praktisch inzicht
van de mensen achter de machine
nodig, aldus Tammes .
Dit artikel is tot stand gekomen in
samenwerking met Yamazaki Mazak
Nederland.
voor een agv. Het onderdeel wordt
uit gezaagd materiaal gemaakt op de
Integrex i-200ST AG: draaien, bin-
nenvertanding aanbrengen, kleine
gaatjes boren, tappen en een pro-
ductnummer graveren. Bewerkingen
die minder dan een kwartier kosten.
Ruim een half jaar geleden werd
dit onderdeel nog op vier verschil-
lende CNC-machines bewerkt. “De
kracht van de Mazak Integrex is
de nauwkeurigheid; het onderdeel
wordt maar één keer opgespannen.
De feitelijke omsteltijd is enkel nog
het beladen van de machine”, schetst
Reintjes. Het wegvallen van drie of
vier keer opnieuw opspannen ver-
hoogt de efficiency én de kwaliteit.
Niet alleen de vertanding zelf vergt
de allerhoogste nauwkeurigheid, ook
de positionering luistert zeer nauw.
Want een onnauwkeurige positio-
nering leidt tot snellere slijtage en
meer lawaai. Doordat de complete
bewerking nu in één machine ge-
beurt, met overnamespil, worden de
toleranties gemakkelijker en sneller
gehaald.
Power skiving of afwikkelfrezen
Deze Auto Gear-versie van de
Integrex is nieuw. Op de machine
kunnen afwikkelfrezen worden
gebruikt. In de besturing is hiervoor
een speciale cyclus beschikbaar.
Tammes: “Mazak is bij de ontwik-
keling van deze machine verder
gegaan dan andere fabrikanten. De
meeste draaifreescentra kunnen
wel tandwielen frezen, maar in de
Mazak-machine is dit echt volledig
geïntegreerd en geoptimaliseerd.”
Met name de rondloopnauwkeurig-
heid is een belangrijke factor. Opti-
belt Walk gebruikt niet alleen afwik-
kelfrezen op de Integrex. Vanaf het
begin zet het ook de Power Skiving-
technologie van Sandvik Coromant
in. Met deze speciale gereedschap-
pen wordt de bewerkingstijd sterk
gereduceerd. De binnenvertanding
frezen voor een agv-onderdeel kost
zo’n 2 minuten tijd. Op speciale
vertandingsmachines zou de bewer-
king al gauw 40 minuten hebben
gekost.
Naast de afwikkelfrezen worden ook de
speciale Power Skiving frezen van Sandvik
Coromant gebruikt. Daarmee freest het
bedrijf heel snel de vertandingen.
Het omschakelen van ISO-programmeren
naar Smooth X op de nieuwe machine is
een grote stap. Optibelt Walk is hier al mee
gestart toen het VCN-bewerkingscentrum
werd aangeschaft. Daar levert het program-
meren met Smooth X 30% productiviteitsver-
betering op.
Friso Tammes: “De meeste draaifreescentra
kunnen vertandingen frezen. Maar Mazak is
bij de ontwikkeling van deze machine verder
gegaan.”
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2021 MACHINES EN GEREEDSCHAPPEN 25
24-25_mazak.indd 25 06-12-21 11:22