Dit gebeurde op een vrijdagavond.
Daarna is de epoxy in trillingvrije
omstandigheden via speciale buisjes
aangebracht om vervolgens uit te
harden. De bouten houden de twee
platen bij elkaar en de epoxy brengt
de krachten tussen de platen over.
Op maandagochtend was de ope-
ratie voltooid en kon de brug weer
vrijgegeven worden voor verkeer. De
renovatie van de brug in zijn geheel
heeft drie maanden geduurd. Dit was
inclusief herstel van schades aan de
weg. Soms moesten hiervoor comple-
te stukken staal worden vervangen.
Belastingproef
Voorafgaand aan de versterking
met de nieuwe verbindingsme-
thode, heeft Rijkswaterstaat eerst
een geschiktheidsproef uitgevoerd.
Onderdeel hiervan was een belasting-
proef waarbij een stuk rijweg van
de Suurhoffbrug is nagebouwd met
nieuwe versterkingsplaten. Hierover
reden vervolgens volgeladen vracht-
auto’s om de werkelijke situatie zo
goed mogelijk na te bootsen.
Dankzij gevoelige sensoren op en
onder de platen konden de onderzoe-
kers direct hun onderzoeksmodellen
tegen het licht houden en de effecten
van de belasting bestuderen. In alle
controlestappen bleek de epoxy in
combinatie met de bouten boven
verwachting goed te presteren. De
methode is op dat moment dan
ook geschikt bevonden, waarna het
kon worden ingezet op de Suurhoff-
brug.
De epoxy is met speciale buisjes tussen de dekplaten geïnjecteerd.
Voor de daadwerkelijke versterking van de brug is eerst met volgeladen vrachtauto’s een belas-
tingproef uitgevoerd op het nieuwe procedé.
De versterkingsplaten hangen tijdens de proef vol met sensoren, zodat onderzoekers de werking
van de epoxy en de bouten in de platen nauwkeurig kunnen meten.
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2021 BLIK VOORUIT 22
‘Bouten houden de
platen bij elkaar,
epoxy brengt de
krachten tussen de
platen over’
20-21-22_brugepoxy.indd 22 06-12-21 16:24