Pagina 21 van: Metaal Magazine 7 – 2021

sel weg te kunnen halen. De platen
werden daarna aan elkaar gelast.
Op dat moment volgt de meest
lastige processtap, namelijk het
aanbrengen van de epoxy tussen de
bestaande dekplaat en de nieuwe
versterkingsplaat. Om hierbij zo
schoon mogelijk te werken, mocht
het verkeer niet meer over de brug.
kunnen blijven doorrijden. Een
totale afsluiting van de brug voor het
verkeer moest dus zo kort mogelijk
en liefst in het weekend plaatsvin-
den. De versterkingsplaten waren al
geperforeerd toen ze bij de brug ar-
riveerden. Deze gaten zijn op de brug
verder doorgeboord en vervolgens
weer omhoog gebracht om het slijp-
Epoxy én staal
Bij stalen bruggen zijn er normaal
gesproken twee opties om te verster-
ken: het aanbrengen van hogesterkte-
beton of het plaatsen van staalplaten
die met epoxy op het rijdek worden
verlijmd. De eerste methode bleek
voor de relatief lichte Suurhoffbrug
te zwaar, dus koos Rijkswaterstaat
voor versterkingsplaten. Maar omdat
de brug, mede door het zware ver-
keer, zo veel beweegt zou het gebruik
van epoxy alleen niet sterk genoeg
zijn om de stalen platen doeltref-
fend en blijvend te laten hechten.
Daarom is speciaal voor deze brug
(en voor het eerst in Nederland) een
combinatie van epoxy én stalen bou-
ten toegepast voor versterking. Zo
kunnen de platen niet gaan schuiven
of vervormen. En omdat de epoxy
meebeweegt en ook afschuifkrachten
lijkt op te vangen, is de verbinding
waarschijnlijk zelfs sterker dan
vooraf is berekend.
Stofvrij en droog
De nieuwe hechtmethode met
verlijmde bouten is toegepast in het
hefdeel van de brug (waar de brug
vroeger open en dicht kon). Dit deel
heeft vooral de laatste decennia het
meest geleden onder de belasting
door het verkeer. De nieuwe stalen
platen in het rijdek zijn met epoxy
en bouten op de bestaande dekplaten
bevestigd.
Afgelopen zomer is een speciale
tent neergezet op de brug die alleen
toegankelijk was voor een kernploeg
van de aannemer en Rijkswaterstaat.
Dit om te zorgen dat het optimale,
schone klimaat in de tent zo min
mogelijk verstoord wordt. Voor het
lijmen is een oppervlak nodig dat
geheel vrij is van stof en vocht. Maar
bij het boren in de platen en andere
werkzaamheden kwam juist steeds
stof vrij en ontstond vocht. Dit is elke
keer verwijderd met grote, indus-
triële stofzuigers, tot vlak voor het
moment van lijmen.
In één weekend
Extra complicerende factor was dat
het verkeer zo veel mogelijk moest
Samenwerkingsproject
De combinatie van bouten en epoxylijm is een nieuwe verbindingstechniek
bij het versterken van bruggen. Het is speciaal voor de Suurhoffbrug door
Rijkswaterstaat ontwikkeld en getest in samenwerking met ingenieursbu-
reaus Arup en Royal HaskoningDHV, samen met de aanneem combinatie
Stips (Hollandia, Dura Vermeer, Besix en Mobilis TBI). TNO en TU Delft
werkten ook mee aan het onderzoek. Het nieuwe procedé is mogelijk ook
toe te passen bij andere projecten in de infrastructuur of bouw of bij pro-
jecten waar sterke en lichte verbindingen nodig zijn.
Rijkswaterstaat staat de komende jaren voor een forse opgave om bestaan-
de infrastructuur te vervangen of te renoveren. Veel bruggen en tunnels
stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en zijn nu toe
aan groot onderhoud of vervanging.
De dekplaten zijn voor het verlijmen eerst grondig schoongemaakt, zodat de epoxy optimaal
hecht.
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2021 ..BLIK VOORUIT 21
4
20-21-22_brugepoxy.indd 21 06-12-21 16:24