Pagina 8 van: Metaal Magazine 7 – 2020

METAAL MAGAZINE NOVEMBER 2020 UPDATE 8
‘Freesdelen Azië’
Tegen de recente trend tot
local sourcing in, opent
3D Hubs cross docks in
Amsterdam en Chicago.
Met deze overslagcentra of
hubs verwacht het plat-
form eerdere vertragingen
bij levertijden vanuit Azië
te voorkomen. 3D Hubs
ziet nog steeds voordelen
om freesdelen in landen
als China en India te laten
produceren. Uitbesteding
aan Azië is met name voor
CNC-frezen interessant,
omdat bij deze bewerking
de component arbeid het
grootst is, stelt het plat-
form. Deze arbeidscom-
ponent is bij CNC-frezen
groter dan bij de 3 andere
technieken die 3D Hubs
biedt. Dit zijn 3D-printen,
plaatbewerken en spuit-
gieten. Het voordeel van
uitbesteden aan Azië zit
volgens het platform in de
combinatie complexiteit,
korte levertijd (meestal
1 tot 2 weken) en lage
arbeidskosten.
‘Gevaarlijke stoffen’
“Stel de meldplicht voor
gevaarlijke stoffen die be-
drijven in hun producten
hebben, 12 maanden uit.
En start een onderzoek
naar nut en noodzaak van
die meldplicht.” Daarvoor
pleit de FME samen met
40 Europese brancheor-
ganisaties. Zij deden deze
oproep aan EC-voorzitter
Ursula von der Leyen.
Bedrijven moeten vanaf 5
januari 2021 gevaarlijke
stoffen in hun produc-
ten laten opnemen in de
Europese SCIP-database
(substances of concern in
products). De meldplicht
geldt voor de ‘candida-
te list of substances of
very high concern’ met
in totaal 209 gevaarlijke
stoffen. Bepaald is dat alle
producten die in Euro-
pa op de markt worden
gebracht, inclusief alle
import uit niet- Europese
landen, aan de lijst ge-
toetst moeten worden.
‘850 banen weg’
Tata Steel wil in IJmuiden
toch zo’n 850 arbeids-
plaatsen schrappen. De
meeste banen vervallen
via natuurlijk verloop,
een deel van de werk-
nemers wordt begeleid
naar ander werk. Zo
hoeven geen gedwongen
ontslagen te vallen. De
vakbonden en de centrale
ondernemingsraad zijn
verbolgen. Er zou nog
onderhandeld worden
met Tata Steel, dus voelen
de bonden zich overvallen
en voor het blok gezet.
Twee jaar geleden wilde
het bedrijf 1.650 banen
in Nederland schrappen.
Eerder dit jaar kwam er
na wekenlange acties een
akkoord dat er in IJmui-
den geen gedwongen
ontslagen zouden vallen.
3D-metaalprinter
Hogeschool Windesheim
heeft een 3D-metaalprin-
ter aangeschaft. Lectoraat
Kunststoftechnologie van
Windesheim heeft een ‘Ad-
ditive Manufacturing hub’
opgericht op Perron038.
In dit innovatiecentrum
voor de maakindustrie
bij treinstation Zwolle
komen ‘onderzoek, leren
en ervaren bij elkaar’.
Windesheim investeerde
‘een kleine half miljoen
euro’ in de Eos M 400 3D-
metaalprinter. Hiermee
beproeft, verkent en test
het lectoraat de moge-
lijkheden van AM, samen
met onderzoekers, indu-
strie en studenten. Dit
gebeurt met partners als
het Twentse Fraunhofer
Project Center. Doel is om
de sterke kennispositie
nog breder uit te bouwen
op het gebied van nieuwe
3D-printing technologie-
ën.
Nedcar verliest Mini
VDL Nedcar verliest
BMW definitief als klant.
Er komt namelijk geen
vervolgorder meer voor
de Mini Countryman. Dat
betekent dat BMW Group
vanaf 2023 in Born geen
Mini’s van dit model meer
laat produceren, heeft
VDL bekendgemaakt.
Als VDL Nedcar geen
andere opdrachtgevers
vindt, staan de banen van
5000 medewerkers op de
tocht. BMW had in juni
al aangegeven de produc-
tie van de BMW X1 (en
de opvolger) vanaf 2023
niet meer in Nederland
te gaan produceren. Het
autoconcern gaf toen aan
bij de productie voorrang
te willen geven aan eigen
fabrieken, die nu onderca-
paciteit hebben. Hierdoor
is er minder behoefte aan
externe productielocaties,
als VDL Nedcar.
08_update8.indd 8 28-10-20 10:57