is gebouwd met voorgaande genera-
ties producten. Dit creëert volgens
hem uiteindelijk veel meer waarde.
Alle andere concepten houden name-
lijk het probleem dat vroeg of laat,
na het gebruik het product als afval
eindigt en de grondstoffen niet meer
gebruikt worden.
Meerwaarde bij hergebruik
Samen met zijn team van het ISM
in Kentucky heeft professor Jawahir
dit concept losgelaten op een vlieg-
tuigmotor van een Boeing 787. De
onderzoekers hebben drie hoogwaar-
dige materialen met elkaar vergele-
ken die in de motor gebruikt worden
Recycling is op lange termijn onvoldoende en
is ook economisch minder interessant, me-
nen de Amerikaanse onderzoekers. Volledig
hergebruik van producten levert meer op.
voor dezelfde functie. Het blijkt dat
de impact van deze drie materialen
op het milieu verschillend is. Daarna
hebben ze levenscycluskosten (LCC)
volledig doorberekend voor herge-
bruik, herproductie en recycling.
Hieruit blijkt dat recycling de slecht-
ste optie is. “Naarmate je meer herge-
DMG Mori
In Duitsland groeit de aandacht voor het aandeel van de producerende industrie in de CO
2
-problematiek. Deze aan-
dacht ligt vooral op het verminderen van deze emissie. In Duitsland hebben de grote machinebouwers het voortouw
genomen. DMG Mori maakte onlangs bekend sinds mei van dit jaar zelf al CO
2
-neutraal te produceren. De machine-
bouwer vermijdt in het hele bedrijf emissies, haalt energie uit hernieuwbare energiebronnen en compenseert waar
het nodig is voor de niet vermijdbare CO
2
-emissie. Vanaf begin 2021 gaat het concern nog een stap verder en zal ook
de carbon footprint van de hele toeleverketen – van het aanleveren van grondstoffen tot en met de uitlevering van de
machines bij de klanten – klimaatneutraal zijn. Daarvoor compenseert DMG Mori voor de CO
2
-uitstoot die in de keten
ontstaat, zodat klanten een volledig klimaatneutraal geproduceerde machine kopen, de Greenmachine.
In Duitsland is DMG Mori een van de koplopers als het om het CO
2
-neutraal bouwen van machines gaat.
METAAL MAGAZINE NOVEMBER 2020 TREND 36
34-35-36-37_klimaat.indd 36 28-10-20 14:43