Slaan processtap over
Een van de nieuwkomers in de 3D metaalprintmarkt is
HP. De HP Metal Jet staat al geruime tijd bij enkele bèta-
klanten, waaronder Volkswagen en GKN. Matthew Smith,
nologie. De laatste jaren zoekt de autofabrikant vooral
naar mogelijkheden om tooling te printen. “We kijken
vooral naar gereedschappen waarin we conformal cooling
kunnen integreren”, aldus Paul Wolcott van de Ameri-
kaanse autobouwer. Ervaringen in de productie heeft GM
hier nog niet mee. Ze zitten nu in de afweging of ze als
eerste een spuitgietmatrijs gaan 3D-printen of een giet-
mal. “3D-printen gecombineerd met conformal cooling
stelt ons in staat om te koelen en te verwarmen op een
manier die met traditioneel CNC-frezen van de matrijs
onmogelijk is, onder andere vanwege de beperkingen van
diepgatboren”, zegt Wolcott. Op dit moment lost GM dit
op door matrijzen uit meerdere onderdelen samen te stel-
len en openingen dicht te lassen. Maar dat kost niet alleen
veel tijd, maar brengt bovendien een groot risico met zich
mee op lekkages in de matrijs tijdens het spuitgieten. “Als
je de hele matrijs kunt printen, heb je aanzienlijk minder
foutkansen.”
METAAL MAGAZINE NOVEMBER 2020 PRODUCTIETECHNIEK 29
Bionische vormen die alleen nog met additive manufacturing geprodu-
ceerd kunnen worden. In de transformatie naar zero emissie-auto’s is
deze technologie nodig, stelt GM.
General Motors pioniert in haar AM-center samen met Autodesk met het ontwerpen van lichtgewicht structuren.
‘Hoe verder producten ergens
vandaan moeten komen, hoe
duurder het wordt’
4
26-27-28-29-30_3dprinten.indd 29 28-10-20 11:06