printers aan de hoge eisen van de olie- en gasindustrie te
voldoen, is echter niet eenvoudig, zegt Brenda McCornac,
AM engineer bij Cumberland Additive. De toeleverancier
uit Austin beschikt inmiddels over 16 metaalprinters.
Consistente mechanische eigenschappen van de onderde-
len die geprint worden, blijven de uitdaging. Niet alleen
kunnen deze van machine tot machine verschillen, zelfs
binnen één machine kunnen er verschillen ontstaan door
de positie op de bouwplaat. Benchmarken en daarmee
kennis van je machines en je proces opbouwen, is dan ook
absoluut noodzakelijk, aldus McCornac. “In theorie kun
je de machine gebruiken zoals de leverancier deze instal-
leert, met hun parameters. Maar dan krijg je waarschijn-
lijk niet het beste, geoptimaliseerde proces.” Door veel te
testen op je machine, bijvoorbeeld door bij elke buildjob
trekstaafjes mee te printen en deze te analyseren, bouw je
een database op en kennis. Daarmee wordt de kans op fou-
ten kleiner. De verschillen in treksterkte kunnen namelijk
behoorlijk elkaar lopen.
Spuitgietmatrijzen 3D-printen
General Motors gebruikt al enkele decennia 3D-printtech-
additive manufacturing een transformatie van je business
op gang brengen.”
Benchmarken noodzakelijk
Voor Cumberland Additive, een Amerikaanse toeleve-
rancier aan de olie- en gasindustrie, is 3D-metaalprinten
aantrekkelijk omdat producten uit eenzelfde familie
eenvoudig aangepast kunnen worden voor een klant of
een specifieke toepassing. Om met de huidige 3D-metaal-
METAAL MAGAZINE NOVEMBER 2020 PRODUCTIETECHNIEK 28
De HP Metal Jet staat al geruime tijd bij een aantal bètaklanten.
Onderdeel, geproduceerd met binder jetting van HP. Vergeleken met
andere binder jetting-systemen vervalt bij HP de wasstap omdat in het
materiaal heel weinig bindmiddel zit.
‘Kosten 3D-printen
moeten verder omlaag om
economisch rendabel te zijn’
26-27-28-29-30_3dprinten.indd 28 28-10-20 11:06