Zorgt covid-19 voor
doorbraak AM?
Additive manufacturing (AM) haalde tijdens de covid-19
pandemie vrijwel dagelijks de nieuwssites. Toen China
dicht ging en ook in Europa landen hun industrieën
stillegden, bleek zo’n 3D-printer een paar straten verder-
op voor menig ziekenhuis een uitkomst om de schaarse
persoonlijke beschermingsmiddelen te produceren.
Maar breekt de technologie hiermee echt door? Waar
zitten de zwakke punten? En hoe te beginnen?
METAAL MAGAZINE NOVEMBER 2020 TEKST: FRANC COENEN / FOTOGRAFIE: GE, HP, STRATASYS, VARROCPRODUCTIETECHNIEK 26
Andy Langfeld, de baas van Stratasys in Europa, weet het
zeker: de pandemie versnelt de trend om te gaan 3D-prin-
ten in productontwikkeling, herinrichting van produc-
tielijnen en lokale productie. “De luchtvaartindustrie en
andere industriesectoren denken momenteel na over het
herinrichten van hun supply chains, Ze heroverwegen de
status quo en wat er moet veranderen zodat verloren pro-
ductietijd door onderbroken supply chains geen kosten-
Stratasys richt de aandacht vooralsnog volledig op 3D-printen met kunststoffen, omdat het gelooft dat de lichte materialen zoals Nylon 12CF (car-
bon gevuld) en Ultem (Peek) een goed alternatief zijn voor metaal. Op de foto een ESD-compliant assemblagegereedschap dat automobieltoeleve-
rancier Continental geprint heeft op de Fortusserie van Stratasys.
26-27-28-29-30_3dprinten.indd 26 28-10-20 11:06