moest worden, waar de verspanings-
werkzaamheden voor en na het
frictielassen plaatsvinden.
Dick Fix begon het bedrijf in 2010 op
55-jarige leeftijd. Hij runt het en geeft
het verder vorm samen met zijn zoon
Berry. De vier draaibanken zijn in
mei meeverhuisd naar de nieuwe hal.
Daar konden ze veel ruimer geplaatst
worden. Ook is een laaddok gebouwd
voor vrachtwagens.
Graafmachines
Tachtig procent van de omzet be-
haalt het bedrijf uit de vervaardiging
van zuigerstangen die voor graafma-
chines worden gebruikt. Fix noemt
onder meer de merken Hitachi,
Caterpillar, Menzi Muck, John Deere
en JLG. “Bij het werken met graaf-
machines is veel dynamische kracht
nodig en dan is frictielas gewoon
beter toepasbaar dan omtrek-las,”
verklaart hij zijn klantenkring. Ook
cilinderproducenten die zelf geen
frictielasmachine willen of kun-
nen aanschaffen bedient Friction
Welding. “De investering voor zo’n
machine is enorm,” zegt Fix, die
geen exacte bedragen wil noemen.
“Het is 25 keer zo duur als een robot
met lasmanipulator. Dus logisch dat
bedrijven dit werk uitbesteden aan
ons.” Behalve de hoge aanschaf is een
nadeel van deze manier van lassen
dat deze alleen geschikt is bij voor-
werpen waarvan ten minste één van
beide voorwerpen een cirkelvormige
omtrek heeft. Bij de techniek moet
een van beide werkstukken met
hoge snelheid rondgedraaid kunnen
worden. Dat is lastig als ze groot zijn
of wanneer er zich uitsteeksels aan
bevinden.
Verder zijn het voornamelijk voor-
delen, benadrukt Fix, die behalve bij
het frictielassen, ook op een ander
gebied heel actief is als het gaat om
duurzaamheidsmaatregelen. “We
hebben zonnepanelen op het dak.
De energie die hierdoor vrijkomt is
meer dan die we nodig hebben. Ook
op de nieuwe hal worden ze ge-
plaatst. Verder rijden we met elektri-
sche auto’s en zijn we als bedrijf dan
ook bijna energie-neutraal.”.
Gelaste cilinderbuizen voor een Caterpillar. Zuigerstangen voor graafmachines.
Kleppen, gelast voor de mijnbouwpompen-
industrie. Materiaal 16MnCr5.
Medewerker Martien van Garderen roemt de
snelle cyclustijden met frictielassen.
METAAL MAGAZINE / NOVEMBER 2019 PRODUCTIETECHNIEK 35
33-34-35_frictionwelding.indd 35 04-11-19 16:35