van twee delen verstaan. De wrijving
en warmte ontstaan, door onder
hoge druk (600 KN) twee delen ten
opzichte van elkaar te laten draaien.
Als gevolg van het draaien en duwen
worden de beide delen roodgloeiend
en kunnen ze aan elkaar worden
gesmeed. “In feite las je dan ook niet,
maar je smeedt,” legt hij uit. “Het
tweede grote voordeel van de tech-
Doorlas
“Het lassen op deze wijze heeft twee
heel grote voordelen en nog vele
kleinere,” vertelt hij. “Allereerst
wordt het volledige kopse opper-
vlakte gelast. Er is dus sprake van een
volledige doorlas. Een oppervlakte-las
in plaats van omtrek-las,” stelt Fix.
Onder de frictielas of wrijvingslas
wordt eigenlijk het samensmeden
Naar eigen zeggen zijn ze het enige
bedrijf in de Benelux dat kan fric-
tielassen. De schone lastechniek
past volledig in tijden waarin het
belang van duurzaamheid dage-
lijks in de media voor het voetlicht
wordt gebracht. Dick Fix begon al
in 2010 met de bijzondere techniek,
toen hij zijn bedrijf Friction Wel-
ding in Kampen begon.
Dick Fix startte 9,5 jaar geleden met
één frictielasmachine. Enkele maan-
den geleden nam de ondernemer
een tweede in gebruik. En daarmee
ook een nieuwe 1300 m2 hal op
industrieterrein Kampen. Want het
gaat goed met Friction Welding. Het
bedrijf heeft de tijd mee, alles draait
immers om duurzaamheid. Toch zag
ondernemer Fix al in 2010 het gat in
de markt van frictielassen, oftewel
wrijvingslassen. Duurzaamheid is
overigens niet de enige reden dat
het aantrekkelijk is voor met name
cilinderproducenten in binnen- en
buitenland om het bedrijf in te
huren.
Frictielassen is
duurzaam alternatief
METAAL MAGAZINE / NOVEMBER 2019 TEKST: EDWIN RENSEN / FOTOGRAFIE: FRICTION WELDING HOLLAND, EDWIN RENSENPRODUCTIETECHNIEK 33
4
Inductie geharde stang 38MnVs6, aan een kop gelast en daarna flash gedraaid. Deze worden
ingezet in de graafmachinesector.
33-34-35_frictionwelding.indd 33 04-11-19 16:35