METAAL MAGAZINE / NOVEMBER 2019 TEKST: FRANC COENEN / FOTOGRAFIE: FRANC COENEN, TOX PRESSOTECHNIKPRODUCTIETECHNIEK 30
lichtere constructies worden immers
steeds vaker verschillende materialen
toegepast, die met elkaar verbonden
moeten worden. Net zoals de toename
van steeds dunnere plaat. Nieten leent
zich hiervoor. Het Duitse familiebe-
drijf TOX Pressotechnik is een van de
grootste leveranciers van industriële
installaties voor nieten. Het heeft
onder andere een exclusief contract
met Daimler om wereldwijd in alle
fabrieken de nietsystemen te leveren.
De nietsystemen van TOX Pressotech-
nik hebben zich de afgelopen jaren be-
wezen. In de premium modellen van
bijvoorbeeld Audi en BMW, worden
soms tot vierduizend halfholle stan-
snieten per auto gebruikt om onder-
delen met elkaar te verbinden.
“Het is een van de hoofdverbindings-
technieken in de carrosseriebouw
geworden,” zegt Wolfgang Pfeiffer.
Hij verwacht dat het nieten verder
gaat toenemen. Door de vraag naar
In de carrosseriebouw van auto-
fabrikanten worden soms wel twee
miljoen nieten of rivets per dag
gebruikt. Halfholle stansnieten
(HSN) leveren tegenwoordig al een
treksterkte van meer dan 4000 N in
de verbinding van twee plaatdelen.
Treksterkten die vroeger ondenkbaar
waren, zegt Wolfgang Pfeiffer, direc-
teur van TOX Pressotechnik. Met 3D
printen en kunstmatige intelligentie
verhoogt het de proceszekerheid.
Twee miljoen nieten
als sterke verbinding
Door de schaal van de trilvuller te 3D printen, kan TOX Pressotechnik een geometrie maken die met andere technieken niet maakbaar is. Daarnaast
kunnen nieuwe designs snel getest worden doordat de 3D geprinte schaal binnen een of twee dagen beschikbaar is.
30-31-32_toxnieten.indd 30 04-11-19 16:34