Pagina 21 van: Metaal Magazine 7 – 2019

neeren van de aandrijving kan bij de
klant plaatsvinden, maar vaak geeft
de klant aan ons bepaalde specifi-
caties door zoals buitendiameter,
asdiameter, soort en type riem. Wij
maken dan de tekening en laten deze
goedkeuren door de klant.” De afne-
mers bevinden zich in vele industrie-
takken. “Denk aan machinebouwers
voor steenbrekers, in de mijnbouw,
cementfabrieken, energie-industrie,
recyclinginstallaties, papier- en
pulpindustrie, pompen en compres-
soren en algemene zware machine-
bouw,” aldus Fischer. “Het is dus heel
divers, maar dat betekent wel dat we
maatwerk moeten bieden. Elke klant,
elke aandrijving, elke toepassing is
anders.” Vooral de riemschijven zijn
imposant te noemen. Diameters tot
Ø 2500 mm en de massa van een
enkele riemschijf kan oplopen tot
maximaal 6500 kg. “Naast variaties
qua V-riem en vlakke riem kunnen
we elke gewenste geometrie aanbie-
den op klantwens,” vertelt Fischer.
Gieten zonder model
“Onze focus ligt tegenwoordig vooral
op ‘Sonderscheiben’. Met ons speci-
ale en geoptimaliseerde gietproces
bepaalde massa nodig is, komen
de riemaandrijvingen van Lütgert
van pas,” legt Alexander Kühne,
managing director bij Intertech, uit.
Intertech vertegenwoordigt Lütgert
in de Benelux. “Kijk, het zijn geen
aandrijvingen waar je er tien van in
één week verkoopt. Het is wel de ni-
che van de niche-aandrijvingen waar
we het over hebben.”
Complete riemaandrijvingen
Familiebedrijf Lütgert in Gütersloh,
onder de rook van Bielefeld, staat
midden tussen woonbebouwing. “We
zijn een familiebedrijf dat exact op
deze plek in 1913 werd opgericht
door Wilhelm Lütgert,” vertelt Ulrich
Fischer. “In 2013 hebben we het
100-jarig jubileum mogen vieren met
de derde generatie Lütgert aan het
roer, inmiddels ook op leeftijd. En bij
onze medewerkers zien we diverse
families waar de derde generatie
inmiddels bij ons aan het werk is.”
Wat is het geheim dat generaties
lang mensen hier graag komen wer-
ken? “Werken in een gieterij is hard
werken, maar ook heel collegiaal,”
legt Uwe Wittenbrink uit. “Hier geen
stress of geschreeuw. Mensen werken
met vloeibaar ijzer en zware bewe-
gende massa’s, dus moet je volkomen
op elkaar zijn ingespeeld. Bovendien
zijn ze trots op de producten die ze
maken, het zijn dan ook allesbehalve
doorsnee producten.”
Lütgert produceert al van oudsher
complete riemaandrijvingen: V-riem-
schijven, vlakke riemschijven, vlieg-
wielen, taperlock-bevestigingssyste-
men, diverse soorten riemen, maar
ook de motorspansystemen voor de
aandrijving. Fischer: “Wij zijn een
hoogwaardige totaalleverancier voor
onze klanten. Wij berekenen, advise-
ren en produceren elke aandrijfop-
lossing, van standaardaandrijvingen
tot speciale oplossingen. Het engi-
Grootverspaning tot Ø 2700 mm op de
CNC-carrouseldraaibank.
Verschillende soorten riemschijven staan
klaar voor verdere bewerking.
Het produceren is een niche van de niche-
aandrijvingen.
METAAL MAGAZINE / NOVEMBER 2019 PRODUCTIETECHNIEK 21
4
‘Met het geoptimaliseerde gietproces zijn
aandrijfschijven zonder modelkosten te gieten’
Spanbus of spie?
Voor de bevestiging op de as
kunnen de wielen van Lüt-
gert voorzien worden van een
spie-uitsparing, maar ook de
taperlock-spanbussen kan het
bedrijf in diverse afmetingen
leveren. De spanbussen zijn er in
de standaardmaten vanaf 1008
tot 5050, maar ook in de speci-
ale maten vanaf 6050 tot 10.085
leverbaar in diverse as-diameters.
Daarnaast zijn er variaties qua
materiaal en zijn er as-diameters
in inches leverbaar.
20-21-22-23_lutgert.indd 21 04-11-19 16:30