METAAL MAGAZINE / NOVEMBER 2019 PRODUCTIETECHNIEK 14
AM-machinebouwers hebben er nog
een hele kluif aan om de technologie
breder in de markt te zetten. Marco
Göbel wond daar ook geen doekjes
om, op de Cecimo-conferentie die
tijdens de EMO werd gehouden. Zijn
baas, Thomas Fehn (die bij Trumpf
de AM-activiteiten leidt), had een
dag voor de conferentie al hetzelfde
gezegd. Volgens hem blijft met
name in Europa de markt achter,
zeker vergeleken met China waar
additive manufacturing sterk groeit.
Dit wordt gedreven door de lucht-
vaartindustrie maar ook door een
sterke vraag vanuit andere markten.
In Europa vinden bedrijven het tijd
voor reflectie nu de hype voorbij is.
Desondanks verwacht Fehn dat het
gebruik ook hier gaat toenemen.
Over vijf tot tien jaar is 3D (metaal)
printen ingeburgerd bij de kleinere
en middelgrote maakbedrijven, ver-
wacht men bij Trumpf.
Laser wordt belangrijker
Twee andere machinebouwers die
hier eveneens sterk in geloven, zijn
DMG Mori en Mazak. De eerste
verwacht dit jaar wereldwijd tussen
de zestig en zeventig laserpoederbed-
metaalprinters te verkopen. In 2020
zullen dat er meer dan honderd zijn,
aldus Masahiko Mori, de Japanse
topman van het concern. “Stap voor
stap wordt dit belangrijk. Additive
manufacturing is een van de twee
trends voor de komende tien jaar,”
stelt hij. Mazak-topman Takashi
Yamazaki voorziet veel groei in de
hybridemachines, waarvan op de
EMO een nieuw model in de vorm
van de Integrex i200 AM werd ge-
presenteerd. “De laser wordt belang-
rijker.” Een belangrijke voorwaarde
voor een doorbraak zal echter zijn
dat de AM-technologie beter geïnte-
greerd wordt in verspanende proces-
sen, want veel van de 3D geprinte
werkstukken moeten nog nagefreesd
worden. “Veel gebeurt nog manueel.
Er is een gebrek aan industrialisatie
van het proces,” concludeerde Ma-
trick Mehmert, product manager bij
Simufact, dat AM-simulatiesoftware
bouwt. Hij merkt echter dat dit een
onderwerp is dat door veel partijen
wordt opgepakt. Zo verwees hij
Additive manufacturing
nog in kinderschoenen
Additive manufacturing (AM) is niet
de oplossing voor alle problemen.
“Je moet weten waar je de technolo-
gie voor nodig hebt,” zo zette Marco
Göbel van Trumpf de deelnemers
aan de International Conference on
Additive Manufacturing met beide
benen op de grond.
TEKST EN FOTOGRAFIE: FRANC COENEN
Met het repareren van afgesleten wielen
van treinwagons heeft Gefertec een markt
gevonden. Duitse klant Rolf Lenk heeft
inmiddels de tweede machine gekocht om de
vraag aan te kunnen.
14-15-16_3demo.indd 14 04-11-19 16:27