Pagina 12 van: Metaal Magazine 7 – 2019

FutureTec zetelt op de nieuwe Brainport Industries Campus in Eindhoven.
FutureTec is een nieuw samenwer-
kingsverband dat wil bijdragen
aan innovatief techniekonderwijs.
Initiatiefnemers zijn CNC Consult,
DMG Mori, Ertec, Haimer, Heiden-
hain, Iscar, Mitutoyo en Renishaw,
samen met Summa College, Brain-
port Industries College en Brain-
port Industries. FutureTec zetelt
op de Brainport Industries Campus
in Eindhoven. Meer partners zijn
welkom. Wel wordt een actieve
deelname gevraagd.
De kwaliteit van het technisch
praktijkonderwijs staat onder druk
vanwege de benodigde kapitaalin-
tensieve machines, leermiddelen en
equipment. “Techniekonderwijs is
duur,” vertelt projectmanager Arold
Moonen. “Om op het hoogste niveau
onderwijs te kunnen blijven aanbie-
den, zijn investeringen in dure ma-
chines en equipment noodzakelijk.
Deze financiële middelen hebben
onderwijsinstellingen in Nederland
geïmplementeerd. Door deze content
en expertise in een vroeg stadium te
delen met het onderwijs, kan deze
ook steeds op het juiste moment in-
vulling geven aan de opleidingsvraag
uit de markt.”
Partnerpaviljoen
Op de Brainport Industries Campus
wordt een partnerpaviljoen inge-
richt, waarbij zowel de industrie
als het onderwijs op projectbasis
gebruik kunnen maken van de
beschikbare faciliteiten. Met ‘facility
sharing’ worden ruimtes, machines
en gerelateerde (technische) infra-
structuur slim gedeeld. “Het wordt
een omgeving waar de verschillende
technologieën samenkomen in
een fabriek van de toekomst,” legt
Moonen uit. “Hier kunnen bedrijven
hun medewerkers laten bijscholen in
het kader van een leven lang ontwik-
kelen. Er wordt tevens een show-
room geboden aan ondernemers en
medewerkers om hen daadwerkelijk
kennis te laten maken met Industrie
4.0.” Binnen het partnerpaviljoen zal
alle equipment aan elkaar verbon-
den zijn, om te visualiseren wat
concreet en realtime gebeurt binnen
de fabriek van de toekomst en de
aanwezige equipment. Er vindt geen
productie plaats. “Het wordt een
toekomstomgeving waar projecten
vanuit vragen uit de markt zullen
worden uitgevoerd door zowel mbo-
als hbo-studenten. Door beide ni-
veaus leerlingen met elkaar te laten
samenwerken, leren ze van elkaars
inzichten en leren ze onderling com-
municeren.
Met het partnerpaviljoen kunnen
ook zij-instromers en mensen uit
andere branches kennismaken met
Samen werken aan
techniekonderwijs
METAAL MAGAZINE / NOVEMBER 2019 TEKST: TOM VAN DER MEER / FOTOGRAFIE: SUMMA COLLEGEONDERNEMEN 12
meestal niet tot hun beschikking.
Daardoor staan er vaak verouderde
machines en equipment, die niet
geregeld vervangen kunnen worden.”
Om toch aan wensen en eisen van
klanten (de bedrijven) te kunnen blij-
ven voldoen en om het onderwijs een
extra innovatieve impuls te geven, is
samenwerking met het bedrijfsleven
(de leveranciers) zo belangrijk, vindt
hij. “Deze samenwerking maakt het
voor de onderwijsinstelling moge-
lijk continu te kunnen beschikken
over state-of-the-art machines en
equipment, die kunnen worden in-
gebracht in de reguliere curricula.”
Zo is gezamenlijk snel te schakelen
op innovaties en ontwikkelingen
in de hightechindustrie en worden
deze bijna één-op-één overgebracht
binnen het onderwijs. “Leveranciers
zijn hun tijd veelal ver vooruit met
het ontwikkelen van nieuwe machi-
nes, equipment en toepassingen die
vaak nog niet bij alle bedrijven zijn
12-13_futuretec.indd 12 04-11-19 16:24