Pagina 47 van: Metaal Magazine 7 – 2018

daarin naar de beste oplossing en
gaat die verder uitwerken. “Enginee-
ring is niet iets dat toevallig gebeurt
voordat je een product op de markt
brengt. Met IoT-platformen kun je
het product voortdurend blijven up-
daten,” zegt Steve Dertien van PTC.
De ontwikkelaar van Creo is even-
eens met deze ontwikkelingen bezig.
fase in. De eerste fase was die van
documenteren, zoveel mogelijk
details vastleggen. De tweede fase
stond in het teken van optimalisatie
dankzij algoritmen in de software.
In de derde fase is ontwerpen niet
langer een lineair proces met tal van
iteraties voordat het product klaar
is, maar een agile proces.” Het begint
bij een door de software gegenereerd
designvoorstel en eindigt bij een
design dat dankzij input van data
telkens opnieuw wordt bijgesteld.
Doordat de industrie geen grote
series meer maakt, kunnen produc-
ten veel vaker verbeterd worden dan
nu. De rol van de engineer verandert
door deze ontwikkeling volgens de
Autodesk-directeur van ontwerper in
onderzoeker. “Bij generatief design
zoekt de software binnen de rand-
voorwaarden voor het product heel
veel oplossingen.” De engineer zoekt
tegreerde oplossing: van design tot
en met productie. “De sleutel ligt in
de integratie van maakregels in de
designsoftware,” zegt Craig Therrien,
senior productmanager SolidWorks.
Hij ziet de CAD-software snel ont-
wikkelen richting de integratie van
databanken waarin veel kennis over
de productietechnieken ligt opgesla-
gen. CAD-engineers hebben daar dan
direct vanuit hun ontwerpomgeving
toegang toe en zien dus direct de
beperkingen die de keuze voor een
bepaalde productietechniek met
zich meebrengt. “Een veel gehoorde
klacht is dat engineers te duur
ontwerpen omdat ze de technologie
niet kennen. Als je de beperkingen
kent, ga je daarnaar ontwerpen,”
zo vat Therrien het idee hierachter
samen. De aanjager van deze ontwik-
keling is de opkomst van 3D-(metaal)
printen. Design heeft grote invloed
op niet alleen de kosten maar ook
op de mechanische eigenschappen.
Additive manufacturing drukt de
ontwerpers weer met de neus op de
feiten dat in het ontwerp een groot
deel van de kosten van het onderdeel
of product wordt bepaald. Misschien
komt dit bij 3D-printen sterker naar
voren, maar eigenlijk geldt dat voor
elke bewerkingstechnologie.
Derde fase voor productontwerpen
Kennis toegankelijk maken via de
designsoftware kan op veel manie-
ren. Bijvoorbeeld door simulatietools
te integreren in de CAD-software.
Daarmee kan de efficiency van het
ontwerpproces omhoog, omdat
direct zichtbaar wordt of een onder-
deel niet over-gedimensioneerd is.
Dat heeft uiteindelijk ook effect op
de productiekosten. Want waarom
zou je een onderdeel zwaarder of
CAD en de cloud
Steeds meer CAD-software wordt
in de cloud aangeboden. En dan
niet op basis van een licentiever-
goeding, maar tegen een vaste prijs
per gebruiker per maand. De ver-
wachting is dat deze trend sterker
doorzet. Dat komt mede doordat de
ontwerpsoftware deel gaat uitma-
ken van internetplatformen waar
meerdere partijen gelijktijdig samen
aan een productontwerp werken.
Zo kunnen sales- en marketingafde-
lingen vanaf het begin betrokken
worden bij het ontwerp. Zelfs de
eindgebruiker zou hierbij betrok-
ken kunnen worden. Producenten
kunnen eveneens al in een vroeg
stadium toegang krijgen tot een der-
gelijk ontwikkelproces waardoor ze
veel eerder in het proces hun kennis
over het maken inbrengen.
Online platformen, zoals het 3DExperience platform van Dassault: wellicht de toekomst voor
samenwerken door de keten.
MetAAl MAgAzine SMARt inDUStRieS 47
4
sterker maken dan nodig is, als de
software de juiste proporties voor-
stelt? Sommigen voorspellen zelfs
een grote toekomst voor de zoge-
naamde generatieve designsoftware.
Autodesk is een van de partijen die
hier sterk op inzetten. Alexander
Oster, directeur AM bij Autodesk
zegt: “Productontwerp gaat de derde
‘Ontwerper moet
direct de gevolgen
van zijn design in de
kostprijs zien’
46-47-48_cadsoftware.indd 47 05-11-18 16:49