Pagina 39 van: Metaal Magazine 7 – 2018

geheel in lijn met de bestaande machines, de volgende
generatie kantbank vertegenwoordigt. “Het is de ideale
combinatie van de huidige E-Brake met een hydraulische
kantbank,” vertelt Coerman. Het gaat om een servo-elek-
tronische aandrijving op basis van het eigen ontwikkelde
dual drive katrolprincipe dat verder is doorontwikkeld.
“Een elektronische kantbank is energiezuinig en onder-
houdsarm, maar heeft een O-frame dus een dichte zijkant.
Dit concept heeft het C-frame van een hydraulische kant-
bank (dus met open zijkanten) en een dubbele elektrische
aandrijving. Dat betekent een snelle aandrijving, maar
ook een slanke bovenbalk, waardoor de openingshoogte
groter is, juist op de plek waar je voor het buigen meer
hoogte nodig hebt. Bovendien is de openingshoogte varia-
bel, wat veel meer flexibiliteit geeft.” Ook is de achteraan-
slag over de gehele werklengte te gebruiken. Het concept
heeft verder het dubbele bedieningsscherm, net als de
bestaande Ultra-lijn (het high-end- of topsegment met
onder meer CNC-bombering en geharde klemmingen).
“Het onderste scherm geeft alle informatie weer die met
de machine te maken heeft, terwijl het bovenste scherm
alles over de specifieke order toont, inclusief informatie
uit het ERP-systeem en de tekening. De machine loodst de
bediener op een eenvoudige en grafische wijze door alle
doorvoersnelheden al naar gelang het oppervlak hoger of
lager worden. Active speed control is voor bouwstaal en
rvs met een dikte vanaf 4 mm. De nieuwe functie zorgt
voor een betrouwbaarder proces met minder afkeur voor
zowel vlam- als smeltsnijden en voorkomt achteraf her- of
nabewerken. Software-updates kunnen in de toekomst
nog meer functionaliteiten voor geautomatiseerd laser-
snijden in het systeem onderbrengen.
Voor en na de machine
De trend naar steeds krachtiger machines voor produc-
tiviteit, bijvoorbeeld bij lasersnijders, maakt plaats voor
een verschuivende aandacht naar andere onderdelen in
het productieproces, juist omdat de ketting zo sterk is als
de zwakste, langzaamste schakel. “We bevinden ons in
dezelfde situatie als de automobielindustrie waar krach-
tiger motoren niet langer meer automatisch een hogere
snelheid betekenen,” zei Dr. Heinz-Jürgen Prokop, CEO
Trumpf Machine Tools, tijdens de persconferentie. Net
als bij verspanende machines gaat het volgens hem ook
in de plaatbewerking om wat er voor en na de machine
gebeurt: de aanvoer van het materiaal, gereedschapswis-
selingen en de afvoer van de bewerkte onderdelen. Juist
door ook hiernaar te kijken, kan vaker manloos gewerkt
worden. “Daarom focussen we bij Trumpf op het bereiken
van meer onderlinge connectiviteit tussen alle machines
door het hele productieproces heen.” En dus ook op de
stroomlijning van logistieke processen.
Volgende generatie kantbank
SafanDarley wil van ‘een bouwer van mooie machines’
steeds meer een solution provider worden. “Klanten oplos-
singen bieden,” zegt Maarten Coerman die sinds een jaar
directeur is. “Op de stand staan negen machines, eigenlijk
oplossingen, alsmede de complete range automatisering.”
Maar het bedrijf laat ook in de toekomst kijken. Zo stond
er een concept dat, hoewel qua vorm en kleurstelling
Metaal Magazine BeURzen 39
4
GietArt terug
Het merk GietArt (straalmachines) komt weer terug
op de markt. Het bedrijf dat in 1922 in Hengelo is
begonnen, ging in 2009 failliet en is sindsdien on-
derdeel van het Duitse Kaltenbach. Nu is besloten de
naam GietArt weer terug in de markt te zetten. “De
naam is sinds 1956 zo sterk dat er klanten zijn die
het over een GietArt hebben als ze een straalmachine
bedoelen,” zegt Marcel Wullink van het bedrijf. Zoiets
als jaloezieën die luxaflex genoemd worden. “Er is
steeds meer vraag
naar complete
constructies straal-
en oppervlaktesys-
temen. Wij bieden
een complete op-
lossing, inclusief
automatisering
en rollenbanen,
onder andere via
Kaltenbach.” De
nieuwe machine-
variant die op de
stand stond, de
Sprint 1504, was
al verkocht aan
het Duitse Eisen
Fischer.
De volgende generatie kantbank van SafanDarley: combinatie van de
huidige E-Brake met een hydraulische kantbank.
38-39-40-41-42_euroblech.indd 39 05-11-18 16:48