vet. Ook emulsies die nog op het materiaal zitten, worden
verwijderd. Cleanlaser kan met het laserlicht ook de op-
pervlaktespanning verhogen, tot meer dan 72 mN/m om
de hechting van coatings en de corrosiewerende eigen-
schappen te verbeteren.
op aluminium. De laserstraal verwijdert deze en vorm
tegelijkertijd een nieuwe, dunne en wel gelijkmatige
oxidehuid. Hierdoor ontstaat er tijdens het lassen minder
porositeit in de lasnaad.
Het proces werkt het beste bij vervuilingen door olie en
Krüss maakt het mogelijk om met de Mobile Surface Area snel inzicht te krijgen in de reinheid van een oppervlak. Men meet daarbij de surface free
energy, om de optimale reinigingstijd in het bad eenvoudig te kunnen bepalen door enkele monsters te meten.
Metaal Magazine BeURzen 21
E-mobility vraagt braamvrije productie
Als massaal wordt overgestapt op elektrische auto’s, heeft dat gevolgen voor de technologie waarmee onderdelen
worden gereinigd. Ontbramen wordt dan het nieuwe reinigen, zo voorspelt Markus Rochowicz, groepsleider Rein-
heitstechnik bij het Fraunhofer IPA een beetje cryptisch. De specialist in industriële reiniging van maakdelen stipt
daarmee een punt aan waar machinebouwers nog niet echt een oplossing voor hebben. Voor de productie van
specifieke onderdelen van elektrische auto’s zijn veel onderdelen nodig die niet gereinigd kunnen worden. En onder
reinigen valt bij hem ook het ontbramen. “Wat vandaag een braam is, kan morgen een partikel zijn,” zegt Rocho-
wicz. En een kleine spaan kan grote gevolgen hebben voor de elektrische componenten in de aandrijflijn van de
toekomst. Hij wijst met name naar gestanste onderdelen van een ‘stack’ van een waterstofcel en gestanste lamellen
voor een elektromotor. Deze dunne plaatdelen worden bij elkaar gehouden door een metaalband. In deze toepassing
is het volgens hem extreem belangrijk dat de kanten absoluut braamvrij zijn, maar reinigen van deze onderdelen
kan niet. “Het thema braamvrije productie bij onder andere het stansen van plaat gaat zich ontwikkelen.”
Rochowicz denkt dat de oplossing van twee kanten moet komen. Aan de ene kant zullen de design-engineers zo
moeten gaan ontwerpen dat de onderdelen braamvrij geproduceerd kunnen worden. Anderzijds zijn er nieuwe
processen nodig, zoals ultrasoon ontbramen. Daarnaast wijst hij op het voorkomen of beter monitoren van gereed-
schapsslijtage tijdens het stansen. “Want braamvorming ontstaat mede door gereedschapsslijtage.” Daarnaast wijst
Rochowicz erop dat de onderdelen die op hun reinheid gecontroleerd moeten worden, groter worden. Ook daar
heeft de industrie nog geen goede oplossingen voor. Tot slot denkt hij dat de logistieke processen gaan veranderen.
“Met de bestaande logistieke systemen kun je de onderdelen niet zuiver bij de assemblagelijn aanbieden. We zullen
dus nieuwe logistieke concepten moeten ontwikkelen of dichterbij de assemblage gaan reinigen,” zegt de reinigings-
specialist bij het Fraunhofer IPA. Reinigen met CO
2
ziet hij als een technologie die belangrijker wordt.
18-19-20-21_parts2clean.indd 21 05-11-18 16:44