Pagina 55 van: Metaal Magazine 7 -2015

j a a r g a n g 5 3 | w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l | 7 – 2 0 1 5 55
M E T A A L B E W E R K E N
maakte. De VF-1 (VF is een afkorting voor very
first one) werd in 1988 aangeboden voor een
prijs van dollar 49.900. Dan had je een machine
met 5.000 toeren hoofdspil en een maximaal
vermogen van 5,5 kW. Op het prijskaartje van
de VF-1 van 2015 staat een bijna vergelijkbaar
bedrag: dollar 48.995. Maar dan heb je nu
een spil met een maximaal toerental van 8.100
min-1 en een vermogen van 22,4 kW. Ga je
waarde van dollars van 1988 en 2015 vergelij-
ken dan komt Murray tot zijn conclusie dat: ‘’De
huidige VF-1 biedt minstens tien keer meer ma-
chine dan de naamgenoot uit 1988. Toch be-
draagt omgerekend de prijs slechts de helft van
het toenmalige model’’. Dit verklaart het succes
van Haas als machinebouwer: heel veel waarde
voor je geld. Eind dit jaar verwacht Haas de
Boorfreescentrum
Scoren op de Europese markt wil Haas bijvoor-
beeld met het boorfreescentrum DM-1. Ook
deze snelle en compacte machine is in Brussel
gedemonstreerd en zal, net als de nieuwe vijf-
asser, begin volgende maand ook in actie
komen tijdens de EMO Milano 2015. Het is een
kleine en zeer snelle SK-40 machine (CT40 of
BT40). SK-40 is van belang, omdat dan metaal-
bewerkers kunnen werken met bestaande ge-
reedschappen die ze in huis hebben. Voor de
liefhebbers van SK-30 is er overigens ook een
variant beschikbaar zijnde de DT-1. De DM-1
heeft een werkbereik van 508 mm x 406 mm x
394 mm. De direct-aangedreven hoofdspil
heeft een maximaal toerental van 15.000 min-1
en is inzetbaar voor gesynchroniseerd hoge-
snelheidstappen met 5.000 omw/min. Het maxi-
male vermogen bedraagt 11,2 kW en het maxi-
male koppel is van 62 Nm. IJlgangen van 61 m/
min en voedingssnelheden gaan tot 30,5 m/min
voor hogesnelheidsfrezen met een snelle ge-
reedschapwisselaar met spaan-tot-spaan-tijd
van 1,8 s. In de standaard-uitvoering biedt Haas
dit centrum aan voor een prijs van euro 51.995.
Ook verkrijgbaar als compacte en snelle simul-
taan-vijfasser.
Eveneens nieuw in Brussel was de ST-55. Dit is
een grote draaimachine met een stafdoorlaat
van 318 mm. Dankzij de mogelijkheid van
twee klauwplaten, het hoge koppel van de
hoofdspil (5.762 Nm in de lage overbrenging)
en de grote doorlaat is deze machine goed
toegesneden voor het bewerken van zware
buizen en fittingen, grote koppelingen en
lange cilinders. De machine heeft een maxi-
male draaicapaciteit van 648 mm (boven de
kruisslede) x 2.032 mm draailengte. De maxi-
male draaidiameter boven het bed is 876 mm.
Een bril is beschikbaar voor extra ondersteu-
ning van lange assen. De ST-55 heeft een revol-
ver met twaalf posities. Aanvullend kan de ma-
chine worden uitgerust met opties zoals een
bandspanentransporteur, hogedrukkoelmid-
delsystemen en dergelijke. <<<
Optimaal toegesneden
metaalmachines
HTEC’s en F1
Haas wil het wereldwijde marktaandeel in 2020
verdubbeld hebben. Voor Europa betekent dit
een percentage van 10%. Om dit te bereiken
heeft Haas al weer tien jaar geleden het con-
cept Haas Technical Education Center (HTEC)
ontwikkeld. Met deze centra wil Haas kennis
van de verspanings-productietechnologie over-
dragen aan de jeugd. In Noord-Amerika zijn
nu 1.650 centra actief met 4.900 machines voor
pakweg 30.000 leerlingen. Voor ons werelddeel zijn de cijfers respectievelijk 870 centra, 1.560
machine en een bereik van 20.000 leerlingen. Haas zal de komende jaren de HTEC’s verder uit-
bouwen. De naamsbekendheid wil Haas uitbouwen met een eigen F1 team dat met ingang van
het volgende raceseizoen gaat deelnemen aan de races.
Tijdens de open dagen werd in Brussel/Zaventem
het prototype van de F1 racewagen van Haas
getoond
Het Haas DM-1 boorfreescentrum. Als opties
zijn bijvoorbeeld leverbaar software voor
hogesnelheidsfrezen, draadloze meetsystemen en
een vierde en vijfde as simultaan
De grote draaimachine ST-55. Een servo-
aangedreven losse kop is standaard. De machine
biedt Haas in de standaard-uitvoering aan voor euro
216.995
175.000ste machine uit te leveren. 2014 is het
beste jaar ooit voor Haas geweest: een omzet
boven de 1 miljard dollar en er zijn pakweg
14.000 machines gebouwd. In de Verenigde Sta-
ten bedraagt het marktaandeel 40%. In ons we-
relddeel heeft Haas 5% van de markt. Uit het
betoog van Murray blijkt dat Haas met dat laat-
ste percentage niet tevreden is. Gemikt wordt
op een verdubbeling in 2020.
54-55_haasrto.indd 55 14-09-15 12:25