Pagina 15 van: Metaal Magazine 7 -2015

j a a r g a n g 5 3 | w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l | 7 – 2 0 1 5 15
M E T A A L B E W E R K E N
gen gecombineerd kunnen worden. De CP-serie
beschikt over een volwaardige direct aangedre-
ven draaitafel waarmee een toerental haalbaar
is tot 500 min-1 (in het geval van de CP10000 is
dat 250 min-1). Via de besturing wordt gecorri-
geerd voor onbalanseffecten tijdens de draai-
bewerking. Het lineaire werkbereik loopt bij de
CP10000 op tot 1.600 mm x 1.400 mm x 1.600
mm, met een ijlgang van 45 m/min in alle rich-
tingen. Ook de CP-serie is standaard uitgerust
met de hiervoor genoemde PCU 50/100 univer-
sele zwenkkop, maar ook hier zijn meerdere
opties mogelijk. Net als de eerder genoemde
FP-serie is bij de CP ook sprake van een pal-
letwisselsysteem.
Naast de FP- en CP- serie levert Heller ook de
FT- en CT-variant, waarbij sprake is van een en-
kele tafel. Deze lenen zich meer voor situaties
waarbij sprake is van enkelstuks of uiterst kleine
series. De klassieke vierassige horizontale be-
werkingsmachines worden onder de typeaan-
duiding H op de markt gebracht.
Cilinder Bore Coating
De activiteiten zijn bij Heller gesplitst in drie af-
zonderlijke onderdelen: machines, service en
automotive, elk met een eigen directie en een
eigen benadering van de markt. Bij automotive
houdt dat bijvoorbeeld in dat het standaard
concept van de bewerkingsmachines van Heller
zodanig wordt aangepast dat ze optimaal zijn
toegesneden op de eisen die autofabrikanten
stellen. Zo zijn de gereedschapsmagazijnen hier
boven de machines geplaatst en vindt de pro-
ductwisseling van boven plaats. Zo kan compac-
ter worden gebouwd en hoeft het product tel-
kens een zo kort mogelijke afstand te over-
bruggen. Alles staat hier in het teken van snel-
heid en een zo hoog mogelijk spilrendement
Tot de speciale oplossingen die Heller voor de
automotive sector heeft ontwikkeld behoort
ook een speciale machine voor het aanbrengen
van coatings op cilinderboringen met behulp
van een thermische spuittechniek (Cilinder Bore
Coating). De laag, met een dikte van circa 0,1
mm wordt vervolgens nageslepen tot de ge-
wenste gladheid. Het resultaat qua wrijvings-
verliezen is dermate verbluffend dat (in verge-
lijking met de traditionele cilinderbussen) kan
worden volstaan met twee of vier cilinders,
waar er vroeger acht nodig waren. Kleinere
motoren dus met hogere vermogens en met
minder energieverbruik en minder CO2-uit-
stoot. Dat is waar de automotive sector mee
vooruit kan.
Reparatie-afdeling
Tijdens de WerkTage werd ook de nieuwe repa-
ratie-afdeling van Heller in gebruik genomen,
een speciale afdeling waar beschadigde compo-
nenten en modules van klanten weer geschikt
worden gemaakt voor een tweede leven. Het
gereviseerde onderdeel komt op voorraad te
liggen en kan, met volledige garantie, als goed-
koper reservedeel weer worden geleverd aan
klanten. Een aldus gereviseerde spil kan volgens
Van Rij bijvoorbeeld tegen een 30 procent la-
gere prijs worden geleverd en dat is toch de
moeite waard. In het verleden vond de repara-
tie van de onderdelen plaats tussen de regu-
liere productie door, maar dat leidde vaak tot
ongewenste verstoringen en lange doorlooptij-
den. De nieuwe reparatie-afdeling leent zich
daarnaast bij uitstek voor de scholing van ser-
vicemonteurs, zodat een deel van de reparaties
in de toekomst ook direct bij de klant uitge-
voerd kan worden.
Naast de hoofdvestiging in Nürtingen met bijna
1900 medewerkers (waaronder zo’n 150 Azu-
bis, leerlingen in opleiding) telt het bedrijf ook
nog productielocaties in Groot-Brittannië en
Brazilië met elk 300 medewerkers. Een monta-
gelijn in China is momenteel in opbouw. Op-
merkelijk, in ieder geval vanuit Nederlands per-
spectief, is dat 95 procent van de omzet in
eigen huis wordt geproduceerd. Dat omvat
bijvoorbeeld de spindels en zwenkkoppen, de
draaitafels en de schakelkasten, tot en met het
plaatwerk dat daarvoor nodig is. <<<
Automatisch honen
Samen met Diahon, leverancier van gereedschappen, heeft Heller een systeem ontwikkeld
waarbij de stuuras (cruiserod) door de hoofdspil wordt gebruikt voor de automatische aan-
sturing van het hoongereedschap. Op basis van de informatie die de stuuras levert wordt
door de besturing automatisch de snelheid bepaald waarmee het hoongereedschap naar zijn
eindmaat toewerkt. Het draagt eraan bij dat een zo zuiver mogelijke rondheid wordt bereikt
bij het honen, zonder dat het ‘Fingerspitzengefühl’ van de operator daarvoor bepalend is.
Metaalmachines
voor grotere formaten
Gelast frame met hoge trillingsdemping
De productie-afdeling van Heller voor grote onderdelen. Centraal
staat hier het magazijn van Fastems, waaraan uiteindelijk zes
bewerkingsmachines gekoppeld zullen zijn
Een kijkje in de nieuwe reparatie-afdeling van Heller. Hier worden
beschadigde onderdelen geschikt gemaakt voor een tweede leven,
onder volledige garantie
Enkele machines zoals die door Heller tijdens de WerkTage werden
gepresenteerd. Op de voorgrond een CP4000, waarmee een
combinatie van draai- en freesbewerkingen mogelijk is
14-15_hellerjo.indd 15 14-09-15 11:46