aan de grond te krijgen in vijftien
verschillende industriële segmen-
ten”, legt Vandamme uit. “Hiervoor
hebben we twee jaar als strategische
partner van BMT gefungeerd.” Dit re-
sulteerde drie jaar geleden in de op-
richting van de dochteronderneming
BMT Additive, die zich bezighoudt
met het maken van componenten
van titanium, waaronder tandwie-
len, voor uiteenlopende sectoren.
Continu variabele transmissie
BMT is een voorbeeld van een geves-
tigde onderneming die op zoek was
naar nieuwe markten. Het eveneens
Vlaamse Mazaro is een start-up. “Wij
ontwikkelden een continu variabele
transmissie voor voertuigen”, zegt
oprichter Filip De Mazière. “Die
werkt volgens een ander principe
dan de gebruikelijke automatische
versnellingsbakken en is geschikt
voor elektrische voertuigen, waaron-
der vrachtwagens.” Praktijkproeven
met een truck van 3,5 ton laten een
hoge effi ciëntie zien. Na jarenlang
ontwikkelen en experimenten zijn er
nu drie prototypes, die dit jaar in de
praktijk beproefd gaan worden. “Se-
rieproductie voorzien we voor 2023”,
aldus De Mazière. Thingit is bij
Mazaro in beeld gekomen om de pro-
ductontwikkeling te beoordelen en
te analyseren voor welke markten de
continu variabele transmissies (cvt’s)
geschikt zijn. Voertuigen is een voor
de hand liggend terrein. Het bleek
dat vooral elektrische voertuigen een
aantrekkelijke markt kunnen zijn,
gezien de eigenschappen van deze
specifi eke cvt.
Meer toepassingen
Maar Thingit zag meer mogelijkhe-
den, legt Vandamme uit. “Er zijn tal
van machines en installaties waar
variërende toerentallen tussen ver-
schillende componenten op elkaar
afgestemd moeten worden. Denk aan
windturbines, generatoren, pompen
en ventilatoren. Wij hebben zo’n vijf-
tien verschillende toepassingen voor
variabele transmissies geanalyseerd
en de conclusie was dat het product
van Mazaro voor deze soorten instal-
laties geschikt is.” De eerlijkheid
gebied te zeggen, dat Mazaro tot nu
toe nog geen commerciële producten
heeft geleverd. Mazaro is nog bezig
met het ontwikkelingstraject en is
bovendien een klein bedrijf. “Wat we
wel hebben geleerd, is in welke rich-
ting we in de toekomst toepassingen
kunnen zoeken”, zegt De Mazière.
“En wat ook belangrijk is: In welke
richtingen niet.”.
Testopstelling bij Mazaro.
Thingit droeg bij aan een alternatief voor de bestaande versnellingsbakken voor elektrische
voertuigen.
METAAL MAGAZINE NOVEMBER 2021 BLIK VOORUIT 38
36-37-38_thingit.indd 38 28-10-21 08:40