te sluiten. Een ander voorbeeld is de
‘origami’-kano van het Nederlandse
bedrijf Onak. Thingit hielp hen om
toepassingen voor opvouwbare ma-
terialen te vinden in de automotive
sector. Ook in de metaalbewerking
heeft Thingit inmiddels zijn sporen
verdiend.
Commercie schiet tekort
Thingit heeft twee soorten klanten,
legt Vandamme uit. “De eerste groep
bestaat uit bedrijven die een bepaal-
de technologie hebben en die niet
vermarkten. Dat kan zijn doordat ze
iets ontwikkeld hebben, maar dat
dit toch niet zo goed in hun plannen
blijkt te passen, als ze aanvankelijk
dachten. De andere groep bestaat uit
ondernemingen die een nieuwe tech-
nologie juist wel willen gebruiken,
maar niet de juiste markt kunnen
vinden.”
De meeste bedrijven die bij Thingit
aankloppen zijn start-ups. Een
kenmerk hiervan is vaak dat ze
technisch wel goed zijn, maar dat
de commerciële kennis en ervaring
tekort schiet om de producten of
technologieën te verkopen. Thingit
probeert de technische en de com-
merciële kanten zo op elkaar af te
stemmen en aan te passen, dat er een
verkoopbaar product ontstaat.
Titanium printen
Het Vlaamse metaalbedrijf BMT had
in samenwerking met twee Franse
partners een boormachine ontwik-
keld die gebruikt zou moeten wor-
den voor de productie van metalen
componenten voor de luchtvaart.
De behuizing van deze machine zou
door middel van 3D-printen gevormd
worden uit titanium. Daarnaast had
BMT een patent verkregen op een
aandrijfsysteem voor de boorma-
chine. De productie van de boorma-
chine is nooit van de grond gekomen
en het patent is nooit gebruikt. Maar
intussen had BMT wel veel kennis
opgebouwd van het 3D-printen van
titanium. Thingit heeft BMT gehol-
pen om hiervoor een commercieel
succesvolle toepassing te vinden.
“We hebben BMT geholpen om voet
Van simulator naar loopbrug
Een inspiratie voor Wouter Vandamme was de Ampelmann. Dit is een
loopbrug, die een soepele overstap mogelijk maakt van een op de golven
bewegend schip naar een offshoreplatform of een windturbine op zee. De
basistechnologie is dezelfde als die van een vliegsimulator, die een cockpit
voor lesdoeleinden laat bewegen, alsof het een echt vliegtuig betreft. De
Nederlandse ingenieur Jan van der Tempel zag in dat de technologie om
zo’n cockpit te laten bewegen prima geschikt was om een bewegingsge-
compenseerd platform voor de offshore te maken. Dat dit inzicht klopte,
bewijst de voortdurend groeiende omzet die zijn bedrijf, dat ook Am-
pelmann heet, sinds de oprichting in 2008 heeft laten zien. Vandamme:
“Ampelmann laat precies zien wat wij nastreven: een denkswitch maken
om tot iets nieuws te komen.”
BMT print tandwielen met een technologie die aanvankelijk voor een ander product bestemd
was.
De Ampelmann laat zien dat technologie soms zeer geschikt is voor onverwachte toepassingen.
METAAL MAGAZINE NOVEMBER 2021 BLIK VOORUIT 37
4
36-37-38_thingit.indd 37 28-10-21 08:40