bleert onder meer tandwielkasten. Er
werken in totaal zestig medewerkers.
Fysieke ongemakken
In Europa hebben veertig miljoen
werknemers last van spier-, ge-
wrichts- en zenuwpijnen die worden
veroorzaakt door hun fysiek zware
taken. Dit zorgt voor maar liefst de
helft van de afwezigen in bedrijven
en kost dus handenvol geld, meldt
het Sophia-project. “Veel tillen,
buigen of bepaalde repetitieve han-
delingen leiden tot fysieke ongemak-
ken die werken geen pretje maken”,
zegt professor Robotica aan de Vrije
Universiteit Brussel (VUB) Bram
Vanderborght, die ook core lab ma-
nager is bij Flanders Make. “Project
Sophia wil komen tot het ontwerp,
de integratie en de evaluatie van in-
novatieve robotica-toepassingen die
dat verhelpen.” Innovatieve robots,
cobots en exoskeletten die fysiek
zwaar werk kunnen verlichten, zijn
een belangrijke economische en
sociale uitdaging.
Hankamp Gears past graag exoskelet-
ten toe maar heeft ook behoefte aan
flexibele cobots die snel te program-
meren zijn. Er worden bij het bedrijf
vooral kleinere series van vijf, tien
tot honderd stuks geproduceerd. “Ik
kijk ook altijd naar de hele fabriek
en niet naar één werkplek. Die moet
snel omgebouwd kunnen worden.”
“We willen de cobots in synergie
met de houding van de medewerkers
laten werken”, zegt Vanderborght.
“De objecten worden dus zo aange-
reikt dat je altijd in een ergonomi-
sche houding blijft. De cobot geeft
het stuk op zo’n manier aan dat de
medewerker altijd rechtopstaand
kan werken. Zo wordt voorkomen dat
werknemers voorover moeten buigen
om zware lasten te tillen.”
Machine learning
Tönis vindt verder dat de werknemer
goed opgeleid moet zijn om met de
robots te kunnen werken. Vander-
borght gaat meehelpen om software
Bram Vanderborght: “Goedkope cobots
ontwikkelen voor kleine bedrijven.”
Bij de expeditie van Hankamp Gears werkt een medewerkster met het nieuwe Auxivo-exoskelet.
Frederik Tönis: “Ik kijk altijd naar de hele
fabriek en niet naar één werkplek.”
te ontwikkelen om de robots aan
te sturen. “We willen goedkope en
makkelijk te programmeren cobots
ontwikkelen voor kleine bedrijven”,
vertelt hij. “We gebruiken ook AI-
algoritmes en machine learning
om de intelligentie van de robot te
verhogen en meer aan te passen aan
de omgeving. Programmatie door
demonstratie, zodat er niet gepro-
grammeerd hoeft te worden om aan
te leren hoe dit moet.”
Ook voor de assemblage kunnen de
robots het werk makkelijker maken.
De VUB deed al een proefproject met
cobots bij Audi Brussel. “Eerst was er
geen interactie tussen cobot en werk-
nemer”, zegt Vanderborght. “Dat
is veranderd. We zorgden ook voor
een fysieke interactie tussen cobot
en werknemer. De robot houdt het
stuk zo vast dat het optimaal voor de
medewerker is op te pakken. Bij Audi
werden andere afdelingen ook weer
geïnspireerd door ons project.”
METAAL MAGAZINE SEPTEMBER 2020 SMART INDUSTRIES 42
41-42-43_cobotbelgie.indd 42 14-09-20 12:18