Pagina 33 van: Metaal Magazine 6 – 2020

van de bundelpositie mogelijk te
maken. “Nu kan, dankzij een goed
geprogrammeerde softwarerouting,
de aanpassing van de spiraalboor-
optiek met één druk op de knop wor-
den gestart, zonder dat een van onze
medewerkers naar de locatie hoeft”,
aldus Schnabel.
Project ScanCut – lasersnijden in
het ponsproces is gefinancierd door
het Europees fonds voor regionale
ontwikkeling (Efro) en de deelstaat
Nordrhein-Westfalen en duurde drie
jaar.
heden laag liggen.) Nu is onderzocht
of het voor precisieboren bewezen,
gepatenteerde proces ook kan wor-
den toegepast voor plaatsnijden en of
de snelheid zo kan worden verhoogd
dat het geschikt wordt voor seriepro-
ductie. Fraunhofer ILT werkte hierbij
samen met Kostal Kontakt Systeme
(connectoren), Amphos (onderdeel
van Trumpf) (lasersystemen) en Pul-
sar Photonics (lasertechniek).
Multibeam
“In het project hebben we onze
spiraalbooroptiek gebruikt samen
met een ‘meerstralige’ (multibeam)
module van Pulsar Photonics en een
krachtige straalbron van Amphos”,
vertelt Jan Schnabel, onderzoeksme-
dewerker micro- en nanostructuring
group van Fraunhofer ILT. “Zo com-
bineren we de precisie en kwaliteit
van het spiraalboorproces met de
productiviteit van een machinebe-
werking met meerdere straalbun-
dels.” Amphos heeft een krachtige
straalbron ontwikkeld op basis van
InnoSlab versterkingstechnologie,
met een uitgangsvermogen van
300 W bij een pulsenergie van 3 mJ.
Die hoge pulsenergie is nodig als de
laserstraal wordt opgesplitst in maxi-
maal 20 afzonderlijke stralen. In een
vervolgtraject wordt de spiraalvormi-
ge snijtechnologie verder ontwikkeld
met multistraal-benaderingen. De
bevindingen van het project zul-
len door Amphos worden gebruikt
om het eigen portfolio verder uit te
breiden.
Softwarerouting
Er zijn elektrisch verstelbare spiegels
en optische houders geïmplemen-
teerd om automatische aanpassing
Fraunhofer Institut für Lasertech-
nik (ILT) heeft in project ScanCut
een alternatief voor het ponsen van
contactdelen ontwikkeld. Het gaat
om een hybride productieproces
met ‘multibeam’-lasers voor het
snijden van dunwandige metalen
stroken om zelfs uiterst kleine
details van contactdelen precies,
efficiënt en milieuvriendelijk te
produceren.
Moderne auto’s hebben veel connec-
toren, waar signaal- en stuurstromen
doorheen lopen. Deze worden nor-
maal gesproken geproduceerd met
ponsen en buigen, maar dit mechani-
sche proces loopt steeds meer tegen
grenzen aan, stellen de onderzoe-
kers. Door de toename van het aantal
verbindingselementen zijn steeds
meer, kleinere connectoren nodig,
waarbij de contactdelen steeds vaker
filigrane structuren krijgen.
De nieuwe methode van Fraunhofer
ILT en partners in project ScanCut
opent ontwerpmogelijkheden die
eerder onmogelijk waren. Denk aan
het creëren van contactoppervlak-
ken met meerdere, onafhankelijk
van elkaar verende contactpunten
in de kleinste inbouwruimten. Hier
ondersteunt de redundantie van de
contactpunten de vereiste elektri-
sche robuustheid op het gebied van
de signaaloverdracht, ondanks de
kleinste contactsystemen. Andere
toevoeging is het laserspiraalboren
met ultrakorte pulsen (UKP-lasers).
Deze procestechniek van Fraunhofer
ILT is al eerder toegepast bij micro-
precisieboren. De focusdiameter ligt
op 25 µm, met een Ra op de boor-
gatwanden van minder dan 0,5 µm
(overigens alleen als de processnel-
Meerstralig laseren
voor precies snijden
METAAL MAGAZINE SEPTEMBER 2020 TEKST: BEWERKT DOOR METAAL MAGAZINE / FOTOGRAFIE: FRAUNHOFER ILTPRODUCTIETECHNIEK 33Plaatbewerking
Een metalen plaat is met de nieuwe methode
uiterst precies spiraalvormig ingesneden.
33_scancut.indd 33 14-09-20 16:06