voor die lastaak snel worden gevon-
den. De eerste opbouw wordt gefoto-
grafeerd en gedocumenteerd (tot aan
de gaten die op de werktafel worden
gebruikt aan toe) zodat het lasproces
al na enkele minuten kan worden
worden gelast terwijl het volgende
werkstuk al wordt voorbereid. De
vlamboogtijd is daarmee enorm
lang, stelt Bruhn. En wanneer een
project na dagen of weken weer
wordt hervat, kunnen de instellingen
opbouw en voor het eerst werken
met de installatie kon op de tweede
dag al productief worden gelast. Ook
het programmeren, het ‘teachen’,
was simpel. “Het enige wat nodig is,
is het activeren van de Free-Drive-
functie en het laspistool met de hand
naar het begin- en eindpunt van
de lasnaad brengen”, zegt Torben
Bruhn, hoofd metaalbewerking en
klantcoördinator bij Resch, en tevens
verantwoordelijk voor het cobotpro-
ject. “Ook tussenpunten en stukken
die moeten worden afgesneden
kunnen op deze manier eenvoudig
worden aangegeven.”
Al bij lage aantallen
Sinds de cobot-collega aan het werk
is bij Resch, zo’n 8 maanden, zijn
al meer dan 40 projecten aan hem
overgedragen. “Er is niets beters en
flexibeler voor kleine en middelgrote
bedrijven dan deze lasoplossing”,
aldus Bruhn. Ook Georg Ingerl, die
samen met Bruhn aan het cobotpro-
ject werkt, vindt het leuk om met
de cobot te werken. De lascobot kan
al bij lage aantallen zijn voordelen
volledig benutten, stelt Bruhn. Zo
wordt hij bij Resch al bij een batch-
grootte van 4 à 5 gebruikt, vooral als
het gaat om reproduceerbare onder-
delen die gedurende het jaar steeds
weer moeten worden geproduceerd.
Ook is de lascobot, in vergelijking tot
handlassen, veel sneller. “Werkstuk-
ken die anders tot 45 minuten tijd
kosten, zijn nu in vijf tot zeven minu-
ten klaar”, vertelt Bruhn. Vooral de
kortere voorbereidings- en nabewer-
kingstijden versnellen in zijn ogen
het productieproces aanzienlijk.
Lange vlamboogtijd
Omdat er bij Resch Maschinenbau
twee werkplekken op de lastafel
aanwezig zijn, kan het ene werkstuk
Resch Maschinenbau
Resch Maschinenbau uit het
Zuid-Duitse Töging am Inn,
ten oosten van München, is
contractfabrikant voor de
farmaceutische en grafische
industrie en de levensmidde-
len- en textielindustrie. Het 160
medewerkers tellende bedrijf
produceert al ruim 60 jaar on-
derdelen, modules en complete
machines, waaronder verpak-
kings- en afvulmachines, vooral
in rvs, aluminium en staal. Voor
het lassen wordt voornamelijk
chroomnikkelstaal gebruikt.
Optisch precies uitgevoerde
lasnaden zijn daarbij uitermate
belangrijk. Een lascobot kan in
deze gevallen een optie zijn.
Technisch directeur Kurt Frank, Georg Ingerl
en Torben Bruhn van Resch Maschinenbau
(van links naar rechts).
METAAL MAGAZINE SEPTEMBER 2020 ..PRODUCTIETECHNIEK 29
4
‘Op de tweede dag
kon al productief
worden gelast’
Plaatbewerking
28-29-30-31_lorch.indd 29 14-09-20 12:13