3D geprint verdelerblok veel meer
geoptimaliseerd worden dan met de
bestaande boor- en freesbewerkingen
mogelijk is. Hierdoor daalt het druk-
verlies, waardoor de totale installatie
compacter en dus lichter wordt.
Scheelt in assemblage
Andere redenen zijn: sneller iteraties
kunnen maken in de ontwerpfase
van een vliegtuig én in de serie-
productie het lokaal 3D printen van
reserveonderdelen. “Met additive
manufacturing kunnen we lokaal
printen en waar nodig personalise-
ren.” Tot slot noemt hij als reden dat
de integratie van functies dankzij
3D printen, kosten scheelt in de
assemblage. “We hebben twee uur
assemblagetijd bespaard. Beter gaat
keld wordt. Gewichtsbesparing is
de belangrijkste drijfveer. 100 kilo
minder gewicht in het vliegtuig zelf,
betekent één passagier extra kunnen
vervoeren. Die passagier vertegen-
woordigt in de totale levensduur van
een vliegtuig momenteel een waarde
van 800.000 dollar.
60 Procent lichtere manifold
Een hydrauliek manifold voor een
testversie van een Airbus-vliegtuig
weegt volgens Röwe nog slechts
18,5 kilogram, ongeveer 60 procent
minder dan gemaakt met de huidige
technologie. En dan heeft hij het
nog niet eens over de betere flow-
eigenschappen doordat de kanalen
in het manifold geoptimaliseerd zijn.
Vanuit stromingsperspectief kan een
Op beurzen zijn 3D geprinte ver-
delerblokken een geliefd product
voor de fabrikanten van 3D-metaal-
printers. Maar is deze toepassing
echt rijp voor een bredere markt-
introductie? Of blijft het voorals-
nog bij veelbelovende demonstra-
tie-modellen?
Vliegtuigbouwer Airbus is een van de
OEM’ers die met 3D geprinte ma-
nifolds al de nodige ervaring heeft
opgedaan, onder andere in nauwe
samenwerking met toeleverancier
Liebherr Aerospace. Klaus Röwe,
programma-manager A320 bij Air-
bus, noemt additive manufacturing
(AM) een sleuteltechnologie, zeker
voor de nieuwe generatie passagiers-
vliegtuigen die momenteel ontwik-
Manifolds klaar voor
3D-print doorbraak
METAAL MAGAZINE / OKTOBER 2019 TEKST EN FOTOGRAFIE: FRANC COENENPRODUCTIETECHNIEK 32
Het 3D geprinte manifold van Airbus (links) weegt 60 procent minder dan het klassiek gefreesde en geboorde verdelerblok (rechts).
32-33_manifolds.indd 32 27-09-19 13:31