De FZ16S Five Axis is voor de Nederlandse
markt interessant, zegt Danny van Rij (Oude
Reimer). De nieuwe variant is nu ook lever-
baar met één spindel.
Chiron pakte op de EMO vooral
uit met de vijfasser DZ 25 P. Een
nieuw type bewerkingscentrum
voor de machinebouwer, met
dubbele spindels, een gescheiden
beladings- en bedieningszijde en
een hoge nauwkeurigheid. Is de
machine de stap naar andere afzet-
markten dan automotive?
800 mm grote Y-slag
De DZ 25 P is voor het bewerken
van dit soort grote onderdelen, ook
voor andere sectoren dan de lucht-
vaartindustrie. Door het portaal
overdwars te plaatsen, creëert
Chiron een grote Y-slag. Het nieuwe
bewerkingscentrum is geschikt voor
kubische werkstukken tot 800 mm
x 800 mm x 800 mm. De machine
wordt in eerste instantie gebouwd
met twee spindels, die alleen in de
Y-as aan elkaar gekoppeld zijn. In de
andere richtingen kunnen ze hun
eigen programma afwerken. Hier-
door is de machine geschikt voor
bijvoorbeeld het bewerken van een
linker- en rechterdeel. “Maar je kunt
ook één spil parkeren en dan met de
andere de werkstukken bewerken.
Of voorfrezen met dubbele spindel
en nafrezen met één spil,” zo geeft
Van Rij enkele mogelijkheden aan.
Chiron levert de nieuwe machine
inclusief een palletwisselaar. Hoewel
de DZ 25 P dé belangrijkste nieuwe
machine van Chiron is, stond deze
zelf niet op de EMO, wel was er een
interactieve presentatie. Eind dit jaar
kan de machine besteld worden. Het
is de bedoeling dat er de komende
jaren meer varianten van deze grote
vijfasser ontwikkeld worden, zoals
dat nu gebeurt met de kleinere FZ/
DZ 16. Een van de eerste opties is een
versie zonder palletwisselaar.
Tesla versus Mini Cooper S
De FZ/DZ 16 reeks is sinds kort ook
leverbaar met één spindel. Hierdoor
wordt de machine volgens Van Rij
een aantrekkelijke vijfasser voor de
Nederlandse markt. “De machine
loopt heel erg goed; hiermee berei-
ken we een nieuwe doelgroep voor
Nieuwe markten
ontginnen
METAAL MAGAZINE / OKTOBER 2019 TEKST: FRANC COENEN / FOTOGRAFIE: CHIRON, FRANC COENENPRODUCTIETECHNIEK 22
Bezoekers aan het open huis van
Chiron zagen afgelopen voorjaar al
een preview van de nieuwe DZ 25 P.
Weliswaar als prototype, maar ze
konden zich wel al een goed beeld
vormen van de weg die de machi-
nebouwer hiermee inslaat. “Met
behoud van de huidige machines
heeft Chiron het portfolio opnieuw
samengesteld. Met deze grote
machine wil Chiron het eventuele
gat opvangen dat in de automobiel-
markt ontstaat,” zegt Danny van
Rij van Oude Reimer. Nog meer dan
de vorig jaar gelanceerde FZ/DZ 16
reeks, is de nieuwe 25 lijn bedoeld
voor andere markten, bijvoorbeeld
de luchtvaartindustrie, maar ook
de algemene toelevering. “Er komen
steeds meer grote structuurdelen uit
vliegtuigen naar Europa. Die vragen
andere machines,” aldus Van Rij.
22-23_emochiron.indd 22 27-09-19 13:28