‘Umbruch’. Dat woord gebruikte DMG Mori-topman
Christian Thönes enkele keren in zijn presentatie op
de EMO 2019. De sector zit midden in een veranderings-
proces, dat de komende jaren zowel de machinebouwers
alsook de metaalverwerkende bedrijven in zijn greep
houdt.
Machinebouwers zullen, afhankelijk van hoe sterk ze
in de automobielindustrie zitten, op zoek moeten naar
nieuwe afzetmarkten. En de klanten van de machinebou-
wers moeten automatiseren en digitaliseren, twee trends
die dit jaar meer dan ooit zichtbaar waren op de EMO in
Hannover.
Hand op de knip
Qua productie en omzet stevenen de machinebouwers
op een goed jaar af, dankzij hun volle orderportefeuilles
aan het begin van 2019. Deze drogen echter op. Vooral
de automobielindustrie houdt de hand op de knip door
onzekerheid over het toekomstig aandrijfconcept en
verschuivingen in de supply chain. De verkoopcijfers van
Cecimo over de Europese fabrikanten spreken boekdelen:
24 procent minder orders in het tweede kwartaal (-19% in
het eerste), weliswaar vergeleken met het recordjaar 2018,
maar dan blijft een kwart minder orders fors. “Misschien
zijn politici blij, maar wij denken dat regulering een
‘boost’ moet geven aan innovatie en geen belemmering
mag zijn,” aldus Cecimo-voorzitter Roland Feichtl. “De me-
taalindustrie kan de oplossingen aandragen voor de grote
maatschappelijke problemen, zoals de klimaatproblema-
tiek, maar dan moet zij daar wel de ruimte voor krijgen.”
Ondanks min 24 procent verwacht Cecimo geen langduri-
ge recessie. Marcus Burton, voorzitter van het economisch
comité: “We denken eerder aan een stabilisering en dan
weer een groei naar hogere niveaus.” In Nederland, zo ga-
EMO: Industrietak
in verandering
Van 110 CNC-machines op de EMO konden bezoekers op het umati-
plein zien of de spindels liepen of niet. Dit was de grootste showcase
van de umati-interface tot nog toe.
De totale markt voor CNC-machines krimpt dit jaar fors. In Nederland
investeren onder andere bedrijven in de precisie-industrie nog steeds,
zoals FMB Metaaltechniek en Nebo in Yasda-machines die op de EMO
stonden.
METAAL MAGAZINE / OKTOBER 2019 TEKST EN FOTOGRAFIE: FRANC COENEN, TOM VAN DER MEERBEURZEN 16
16-17-18-19-20_emo.indd 16 27-09-19 13:26