Pagina 24 van: Metaal Magazine 5 – 2021

baan in een kraanbalk gedrukt die ze
in het bad laat zakken. Na de exacte
procestijd worden deze profielen
automatisch terug in de kettingbaan
gehangen. De lijn is zo gebouwd dat
als er minder profielen het bad in
gaan, de stroomsterkte automatisch
wordt aangepast. Hierdoor pre-
anodiseert men altijd met de juiste
laagdikte: vier tot tien micrometer.
Testen wijzen uit dat de hechting van
de uiteindelijke coating voldoet aan
de Qualicoat Seaside-norm. Dat de
Hengelose onderneming als eerste in
de wereld voor een geïntegreerde lijn
dit label heeft gekregen, is volgens de
commercieel directeur te danken aan
het feit dat het lakkers zijn. “We heb-
ben kennis van het lakproces in deze
lijn gestopt, dat is het verschil met
de anderen die zo’n lijn hebben.”
Duurzaamheid
De visie om alle processtappen in één
verticale lijn te integreren, is ingege-
ven door zowel efficiency als duur-
zaamheid. Als ‘loonlakker’ krijgt de
onderneming elke dag verschillende
profielen om te coaten, waarbij
het moet concurreren met andere
chroom-6-vrije lijnen. De verticaal
geïntegreerde lijn levert veel efficien-
cyvoordelen op en maakt het proces
duurzaam. Van het ophangen van
de profielen tot en met het afpak-
ken van de gecoate producten, duurt
precies vijf uur. In die uren doorlo-
pen de profielen, tot 8 meter lengte,
volledig geautomatiseerd de verschil-
lende processtappen. “De efficiency
van deze lijn is enorm”, legt Oude
Nijhuis uit. Dat gaat niet ten koste
van flexibiliteit. “We kunnen klei-
nere batches met een spoedservice
binnen 24 uur leveren en het om-
schakelen van kleur gaat nu sneller.”
Het proces begint met het ophangen
van de profielen. Beter gezegd: de
operators haken ze horizontaal in
de haken waarna ze automatisch in
verticale positie worden getrokken.
Met een camera worden de profielen
gecontroleerd voordat ze het proces
ingaan. “Aan de hand van het profiel-
beeld herkent de camera het profiel,
de omtrek, de zichtzijde, om welke
order het gaat en welke kleur erop
moet.” Na het borstelen doorlopen
de profielen de verschillende pro-
cesstappen. Pre-anodiseren gebeurt
dus in het 8,5 meter diepe bad dat
in de grond is verzonken omdat er
niet hoger dan 15 meter gebouwd
mag worden op de zichtlocatie langs
de snelweg, terwijl er zo’n 23 meter
nodig was. De efficiencywinst ver-
geleken met een horizontale lijn zit
met name in het feit dat de profielen
maar een keer opgehangen hoeven te
worden. Bij een horizontale lijn zijn
voorbehandeling en coaten geschei-
den, wat betekent dat de profielen in
totaal vier keer door de handen van
de medewerkers gaan. Dat kan nog
vaker zijn als pre-anodiseren op een
andere locatie gebeurt.
Bij het pre-anodiseren worden de profielen automatisch uit de ketting gehaald en in een kraan-
balk gedrukt, die ze in het 8,5 meter diepe bad laat zakken.
METAAL MAGAZINE SEPTEMBER 2021 VEILIG EN DUURZAAM ONDERNEMEN 24
Voorbereid op strengere regels
De ervaring als loonlakker komt in
de lijn onder andere tot uitdruk-
king in de extra lange weg voor het
beitsen. Jonkman Coating heeft deze
stap in het proces bewust langer
gemaakt dan op dit moment strikt
noodzakelijk is. Hiermee wordt voor-
gesorteerd op eventuele toekomstige
verboden voor bepaalde chemicaliën.
“Als we in de toekomst zwakkere
chemicaliën moeten gaan gebruiken,
zou het betekenen dat we in snelheid
teruggaan als de lengte van de voor-
behandelingstunnel niet voldoende
is. Dat voorkomen we hiermee”, legt
Oude Nijhuis uit. Er is verder een
extra spoelfase ingebouwd om het
zwavelzuur uit de poriën te spoelen.
“We hebben dus veel marge in het
proces ingecalculeerd, vanuit onze
kennis als lakker.”
Lager energieverbruik
Duurzaamheid komt onder andere
terug in het lagere energieverbruik.
“Ongeveer de helft van vroeger”, zegt
hij. Jonkman Coating heeft bewust
fors geïnvesteerd in het verduurza-
men van de nieuwe lijn. Zo staan er
warmtepompen die de warmte uit
het pre-anodiseren terugwinnen.
Deze wordt elders in de voorbehan-
deling weer gebruikt. De volgende
‘Verticaal geïntegreerde lijn is
efficiënt, duurzaam én flexibel’
22-23-24-25_jonkmancoating.indd 24 13-09-21 15:40