hiervoor het Qualicoat Seaside-label.
Dit alternatief is het aanbrengen van
een heel dunne pre-anodisatielaag,
na het alkalisch en zuur beitsen,
met vervolgens nog een extra con-
versielaag. Preano+ zo noemt Jonk-
man Coating de voorbehandeling.
Als eerste stap heeft het bedrijf een
borstelmachine geplaatst. Deze
verwijdert bramen en verruwt het
oppervlak zodat de chemicaliën
later in het proces beter hun werk
kunnen doen. Het beitsen gebeurt
zowel alkalisch als zuur. Hierdoor
haalt men de Qualicoat Seaside-
eis dat er minimaal twee gram per
vierkante meter aluminium wordt
weggehaald. Vervolgens wordt met
een elektrochemisch proces de pre-
anodisatielaag aangebracht, die het
klassieke chroom-6 als voorbehande-
ling vervangt. Om de hechting van
de poedercoatlaag te optimaliseren,
wordt nog een conversielaag op de
pre-anolaag aangebracht. Het pre-
anodiseren gebeurt met een stroom
van maximaal 36.000 ampère in een
8,5 meter diep bad. Daartoe worden
de gevelprofielen vanuit de ketting-
De verticale coatinglijn levert efficiencywinst: de profielen gaan slechts twee keer door de han-
den van de medewerkers.
In 5 uur tijd doorlopen de tot 8 meter lange profielen het hele proces om vlakbij het startpunt uit
te komen. Daar worden zij volgens de klantwensen verpakt en verzonden.
METAAL MAGAZINE SEPTEMBER 2021 VEILIG EN DUURZAAM ONDERNEMEN 23
4
Tijdens corona lockdown
De verticale coatinglijn in Hengelo is in gebruik genomen aan het begin van de eerste corona lockdown. Gerald
Oude Nijhuis geeft toe dat dit in de eerste weken wel een stressmoment is geweest. “Gelukkig is in de bouw maar
even de rem erop geweest en is de sector in heel 2020 nog licht gegroeid.” De markt heeft zich dus snel hersteld.
Het betekende wel dat de Italiaanse monteurs na het opleveren van de lijn niet meer terug mochten keren naar
Hengelo om de puntjes op de i te zetten. De grenzen bleven voor hen lange tijd dicht. “Dat heeft ons gedwongen
de lijn van binnen en van buiten te leren kennen, met ondersteuning via videoverbinding”, aldus Oude Nijhuis. In-
middels draait de lijn 14 tot 16 uur per dag; volgend jaar moet dit 20 uur worden. “Klanten die in het verleden niet
naar ons omkeken toen we moesten concurreren met chroom-6-vrije lijnen, komen nu wel. En nu pre-anodiseren
steeds vaker in het bestek wordt opgenomen, zijn wij dankzij onze geïntegreerde lijn concurrerend, vergeleken met
bedrijven die op een andere locatie pre-anodiseren, zowel qua prijs, snelheid als levertijd.” Vooral levertijd is een
punt waarmee gescoord wordt. De nieuwe lijn geeft het Hengelose coatingbedrijf de kans te groeien. De komende
jaren zal de nieuwe fabriek dan ook verder geautomatiseerd worden, bijvoorbeeld bij de aanvoer van de profielen
vanuit het magazijn. Nu de nieuwe coatingfabriek klaar is, start Jonkman Coating de tweede fase van de bouw-
plannen. Er komt nog een tweede pand van 7200 m2 waarin de natlaklijn komt. Deze lijn staat nu nog elders in
Hengelo.
‘Visie, durf en volume
bij het doen van
investeringen’
22-23-24-25_jonkmancoating.indd 23 13-09-21 15:40