Pagina 6 van: Metaal Magazine 5 – 2020

METAAL MAGAZINE AuGusTus 2020 updATE 6
Make Center start
Opleidingsbedrijf Metaal
Midden Nederland (OBM)
en ROC Midden Neder-
land (ROCMN) hebben een
samenwerkingsovereen-
komst getekend om vanaf
1 september te starten
met een publiek private
samenwerking. Onder de
naam Make Center wordt
na de zomer een nieuwe
praktijkhal gebouwd
waarin mbo-studenten en
vakmensen uit de maakin-
dustrie samenwerken en
ook van elkaar gaan leren.
Het Make Center komt op
het parkeerterrein van
ROCMN in Nieuwegein
en zal in februari 2021
worden geopend. “Een
intensievere samenwer-
king tussen bedrijfsleven
en onderwijs is noodza-
kelijk om in de toekomst
te beschikken over vol-
doende en goed opgeleide
vakmensen”, melden de
partners. Zeker in regio’s
waar veel maakbedrijven
gevestigd zijn, zoals de
regio Midden-Nederland.
Zuigers in 3D-print
Porsche gaat in samen-
werking met Trumpf en
Mahle aluminium zuigers
3D-printen. Dit gebeurt
voor de 911 GT2 RS, het
topmodel uit de 991-ran-
ge. Het is voor het eerst
dat 3D-metaal geprinte
onderdelen worden inge-
zet voor aandrijfcompo-
nenten die zwaar worden
belast. Porsche gebruikt al
additive manufacturing
(AM), onder meer voor het
maken van prototypen en
de productie van onder-
delen voor kuipstoelen en
reserveonderdelen voor
klassieke Porsches. Met
3D-printen kan Porsche
zuigers vervaardigen
met een structuur die is
toegerust op de zwaarste
belastingen. De 3D-metaal
geprinte zuigers zijn 10%
lichter dan de gesmede
exemplaren die nu nog
worden toegepast. Boven-
dien hebben ze een geïn-
tegreerd, gesloten koelka-
naal in de zuigerkroon,
wat met conventionele
methoden niet mogelijk
zou zijn geweest.
Doorstart Lovink
Een klein deel van de fail-
liete ijzergieterij Lovink
uit Terborg maakt een
doorstart. Onder de naam
Lost Foam zullen voor
twee grote buitenlandse
afnemers onderdelen
geproduceerd blijven wor-
den, voor in ieder geval
één jaar. Bij Lost Foam
kunnen 35 van de in
totaal 165 werknemers te-
recht. Dat maakt dat 130
werknemers nu definitief
op straat staan. De twee
grote bedrijven uit het
buitenland, die niet bij
naam genoemd worden,
hebben toegezegd mini-
maal een jaar garant te
staan voor de afname van
producten van Lost Foam.
Het gaat om onderdelen
van industriële compres-
soren.
Audi ‘closed loop’
Audi heeft het ‘alumi-
nium closed loop’ recy-
clingproces in de fabriek
in Ingolstadt geïmple-
menteerd. De productie-
faciliteit in Györ gaat er
komend jaar gebruik van
maken en daarna volgen
de andere Audi-fabrieken.
De alumium closed loop is
een recyclingprogramma
dat naast grondstoffen
ook veel energie bespaart.
De ‘aluminium closed
loop’ debuteerde in 2017
in de Audi-fabriek in
Neckarsulm. Bij dit proces
wordt ‘snijafval’ dat vrij-
komt bij het produceren
van onder andere carros-
seriedelen, verzameld en
teruggestuurd naar de
aluminiumproducent. Die
recyclet het in platen van
dezelfde hoge kwaliteit.
Dit ‘secundaire alumi-
nium’ wordt vervolgens
gebruikt voor onderdelen
voor de Audi’s A3, A4, A5,
A6, A7, A8 en e-tron.
Tweede cruiseschip
Scheepswerf De Hoop
heeft binnen 2 jaar een
tweede cruiseschip gele-
verd. Dit expeditiecruise-
schip, Silver Origin, is 30
december 2019 te water
gelaten. De levering vond
deze zomer plaats in de
Rotterdamse haven aan Sil-
versea Cruises. Vorig jaar
had Scheepswerf De Hoop
het eerste cruiseschip, Ce-
lebrity Flora, al geleverd,
om op de Galápagoseilan-
den te varen. Dat was het
eerste cruiseschip dat een
Nederlandse scheepswerf
opleverde, sinds Prin-
sendam van de Merwede
scheepswerf in 1973. De
kleine, duurzame en luxe
cruiseformule bleek sinds-
dien zo’n succes dat Royal
Caribbean Group/Celebrity
Cruises een optie op een
tweede cruiseschip nam.
06_update6.indd 6 12-08-20 15:06