nologie integreren in hun software voor verspanende
bewerkingen. En wanneer de complete workflow, van 3D
printen tot en met de verspanende nabewerking, vanuit
één pakket kan worden geprogrammeerd, gesimuleerd en
aangestuurd.
Nieuw dit jaar op de beurs is Additive Manufacturing
Circle, waar negen exposanten de volledige procesketen
in beeld brengen. Dit betekent dat er nog meer dan zestig
exposanten op 3D-printgebied elders op de beurs staan,
want in zijn totaliteit tonen ruim zeventig exposanten
producten en diensten op het gebied van AM. Wat jammer
is, is dat het onderwerp kunststof bijna volledig ont-
breekt, terwijl voor de nodige toepassingen kunststoffen
wel degelijk een alternatief zijn, bijvoorbeeld in de machi-
nebouw. Eén exposant durft het aan: het Duitse igus.
Specials
Hal 9: H20 Additive Manufacturing Circle, met dagelijks
lezingen
Impact e-mobility
Wereldwijd hebben automobielfabrikanten het zwaar. De
verkopen liggen onder vuur en de sector in Europa moet
gedwongen sneller dan verwacht de transitie naar elek-
trisch rijden maken. Ook zullen de komende jaren met
name in West-Europa nieuwe Chinese merken hun intre-
de doen. Wat betekent dit voor de werktuigmachinebouw,
met name de Duitse, die voor driekwart afhankelijk is van
deze sector? Zij kunnen hun euro’s ook maar één keer
investeren. Nu worden er jaarlijks nog steeds tientallen
miljoenen personenauto’s gebouwd, waarvan het overgro-
te deel met verbrandingsmotor. Dat aantal blijft voorlopig
groeien, aldus onderzoeken. En de hybride aandrijvingen
leveren zelfs extra werk op, alhoewel downsizing van
motoren weer negatief uitpakt. De sector blijft dus nog
wel de nodige jaren goede klant bij de machinebouwers.
Maar wat betekent urbanisatie voor het autobezit? En wat
te denken van de jonge generatie voor wie de auto niet
langer een statussymbool is? Sommige fabrikanten, die
heel sterk op de automotive leunden, hebben al aangekon-
digd met nieuwe machineconcepten te komen die meer
geschikt zijn voor bijvoorbeeld de medische industrie of
de hightech toeleveranciers. Interessante ontwikkeling
want dat betekent dat toeleveranciers die willen investe-
ren, meer te kiezen krijgen.
EMO 2019
16 – 21 september, Hannover
Gratis ticket? Kijk in Dossier
EMO Hannover 2019 op
metaalmagazine.nlDMG Mori laat de keuze aan de klant: voortaan worden alle machines
geleverd met een IIoT interface: MTConnect, umati of MQTT.
De combinatie van 3D metaalprinten en bionische designs opent heel
nieuwe mogelijkheden om gewicht te besparen, zoals in deze stoeldrager.
Op de EMO zijn ook andere AM-technieken dan de bekende poeder-
bedmetaalprinters te zien. 3D printen met lasdraad bijvoorbeeld, zoals
dit reserveonderdeel dat Gefertec voor Deutsche Bahn produceert.
METAAL MAGAZINE / SEPTEMBER 2019 BEURZEN 17
14-15-16-17_emobezoeken.indd 17 19-08-19 16:35