Tips
• Hal 9: F32, Industrie 4.0 area met dagelijks lezingen
• Hal 9: E24, umati stand, vijftig machines op de beurs
zijn gekoppeld aan een centrale hub
• Hal 9: WGP / Laboratoriums Fertigungstechnik (LaFT),
exoskelet
Aziatische machinebouwers
Of het te maken heeft met de matige Chinese markt of
dat de fabrikanten gewoon klaar zijn voor de stap naar
de veeleisende Europese markt, feit is dat het aantal
Aziatische exposanten op de EMO sterk groeit. Europa
is dus blijkbaar interessant; en hun technologieaanbod
is voldoende uitgerijpt om aan de eisen van de Europese
klanten te voldoen. Wat helpt, is dat er in Azië enkele
grote groepen zijn ontstaan, die de vorige crisis in de
sector hebben aangegrepen om bekende namen uit de
West-Europese machinebouw te kopen. De vraag is wel of
ze hun prijsvoordeel weten te behouden. Valt dit weg of is
dit te klein, dan zullen ze met geavanceerde technologie
en vooral goede service in Europa klanten voor zich moe-
ten zien te winnen. Een aantal spelers zal daar zeker toe
in staat zijn, ofschoon ze voor de service vooral leunen op
hun Europese partners.
Tip
Hal 14: de volledige hal 14 wordt afgehuurd door FFG
Group, een voorbeeld van een Aziatische groep die onder-
tussen een groot aantal machinebouwers samenbrengt.
Automatisering en augmented reality
Luidt de EMO 2019 de doorbraak in van autonoom rij-
dende robots? Als je ergens aan kunt afleiden dat ontwik-
kelingen razendsnel gaan, dan is het wel aan de opmars
van de AGV’s (automatic guided vehicles). Hoe lang expe-
rimenteert de industrie hier al mee? De doorbraak komt
omdat nieuwe radartechnologie beschikbaar is gekomen,
zodat de AGV’s daadwerkelijk ad random en zonder dat er
koperbanen in de vloer gelegd hoeven te worden, door de
fabriek rijden. De combinatie met cobots (met vision syste-
men) maakt de AGV’s volledig autonoom omdat de cobot
Bijna alle fabrikanten van CNC-machines zijn bezig met predictive
maintenance. Ook gereedschapsproducenten verwerken steeds vaker
sensoren in hun systemen, zoals Benz. Wordt Industrie 4.0 tastbaar?
Gaat droog verspanen terrein winnen, doordat er meer nadruk op duurzame productietechnieken komt te liggen? Volgens Klingelnberg is droog-
verspaning in de productie van tandwielen in ieder geval aan een opmars bezig.
METAAL MAGAZINE / SEPTEMBER 2019 BEURZEN 15
4
14-15-16-17_emobezoeken.indd 15 19-08-19 16:34