niet in de tekening maar in het 3D-
model. Een 3D-meetmachine (CMM)
haalt daar zijn data uit qua maatvoe-
ring, toleranties, oppervlaktenauw-
keurigheid, ruwheid. Deze CMM kan
het product meteen volautomatisch
gaan controleren. Dus zonder dat de
CMM-operator de tekening eerst nog
moet lezen en meten, zoals voorheen
gebeurde. Processen worden steeds
verder gedigitaliseerd. En met onze
platformstrategie gaat dat door
het hele bedrijf heen. Plan, design,
simulate and manufacture: wij zijn
er klaar voor.”.
en de man achter de CNC-machine
spreken soms een andere taal, mis-
schien komen we wel van een ander
land, een andere planeet,” grapt hij.
“Daarom hebben wij SolidWorksCAM
geïntegreerd in SolidWorks. Het
geeft de weg aan voor een designer.
De designer klikt op een knop en
heeft meteen het meest efficiënte
verloop van het gereedschap in de
machine. We empower the designer.”
Ook zit er tegenwoordig veel intelli-
gentie in de 3D-modellen, geeft Bassi
aan. “Kijken we naar model based de-
sign, dan zitten de maakparameters
had bedacht, maar de vork was lich-
ter en stijver. Perfect voor een race-
motorfiets. Dit wordt de toekomst
voor het ontwerpen van producten.
Het menselijke algoritme van een
ontwerp is schetsen, uitwerken en
simuleren. Maar de essentiële vraag
is, kun je dit ontwerp niet nog verder
optimaliseren, dus maken met min-
der materiaal en toch even sterk en
tegen lagere kosten? Het menselijke
brein is niet goed in optimaliseren.
Computers en software kunnen dat
veel beter. En daarmee de designer
helpen; niet vervangen.”
Designer de weg wijzen
Dan is er nog het compleet automa-
tiseren, dus waarbij het menselijk
handelen compleet wordt geëlimi-
neerd. “Dan komt ervaring om de
hoek kijken. Een jonge engineer kan
een prachtig product of onderdeel
tekenen met aspecten als mooie
vormen en diverse pockets. Maar
om dat onderdeel te maken, kan dat
kapitalen kosten.” Volgens Bassi zou
de engineer eerst moeten praten met
de mensen achter de machine. Hoe
is dit component het goedkoopst en
snelst te maken? “Maar de designer
SolidWorks xShape is een nieuw 3D-modelleringstool op het 3DExperience-platform, voor het
maken van ontwerpen die organische vormen met zeer soepele overgangen vereisen.
Bernard Charlès, CEO Dassault Systèmes,
(rechts), krijgt uitleg over de maakbaarheid
van een V8-motor voor een Amerikaanse
muscle car.
METAAL MAGAZINE / MEI 2019 SMART INDUSTRIES 41
‘Het menselijke brein is niet goed in
optimaliseren. Computers en software
kunnen dat veel beter’
38-39-40-41.indd 41 10-05-19 12:39