Poort van Twente
Sluis Eefde ligt in de IJssel aan het begin van de Twente-
kanalen naar Enschede en Almelo. De sluis wordt ook wel
de poort van Twente genoemd, omdat het voor de binnen-
vaart de enige toegang is tot de Twentekanalen. Schepen
vervoeren via de sluis jaarlijks zeventigduizend containers
en 60 miljoen ton lading tussen Noord- en Oost-Europa en
de grote havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwer-
pen. De huidige wachttijd bij de sluis is te lang (meer dan
30 minuten), waardoor de reistijd over de Twentekanalen
moeilijk te voorspellen is. De aanwezigheid van slechts
één sluis zorgt voor een kwetsbare situatie in geval van
onderhoud of calamiteiten. Vandaar dus de tweede sluis-
kolk met waterbouwkundige noviteiten.
van deze sluis beschouwd. De combinatie Lock-to- Twente
(L2T; combinatie Mobilis TBI en Croonwolter&dros) heeft
opdracht gekregen van Rijkswaterstaat voor de bouw van
deze tweede sluiskolk, waarmee wachttijden flink geredu-
ceerd worden en de economie van Twente een boost moet
krijgen. Na de realisatie van de tweede sluiskolk wordt de
bestaande sluis gerenoveerd waardoor de overlast voor
de scheepvaart tijdens die werkzaamheden grotendeels
wordt voorkomen.
Segmentdeur
Het vullen van de kolk totdat het water aan beide
kanten van de deur op gelijk niveau is, gebeurt met
de segmentdeur anders dan bij andere deuren. In het
onderste deel van de segmentdeur bevindt zich een
uitsparing, de ‘vulschelp’. Door de segmentdeur een
stukje naar beneden te draaien, ontstaat er een ope-
ning tussen de deur en de drempel in de sluisbodem.
Het water kan vervolgens de sluiskolk instromen.
Zijaanzicht (doorkijkje) van de segmentdeur.
De actuator met links de powerbox.
METAAL MAGAZINE / MEI 2019 PRODUCTIETECHNIEK 29
‘Bij opening van de sluis verdwijnt
de kering in de sluisbodem om
schepen doorgang te verlenen’
24-25-26-27_segmentdeur.indd 29 10-05-19 12:35