Segmentdeur in kerende positie.
‘Op een kier’ voor de waterinlaat.
Segmentdeur in de bodem voor doorvaart.
ring en besturing. In Sluis Eefde zijn verschillende veilig-
heidsfuncties voorzien.” Door een extern (hand-gedragen
en/of handbediend) aggregaat te verbinden aan de cilinder
is er ook handbediening mogelijk in geval van stroom-
uitval.
Gesloten hydrauliek
Voor de aandrijvingstechniek is minder onderhoud nodig
doordat er een ander soort techniek is toegepast, name-
lijk een gesloten in plaats van open hydrauliek. Wintjes:
“Daarnaast gebruiken we significant minder componen-
ten waardoor ook minder onderhoud noodzakelijk is. Dit
is aangetoond met onderhoudsanalyses.”
Powerunit
Zowel de puntdeuren als de segmentdeur worden ge-
opend en gesloten met het innovatieve type cilinder. “Bij
veel conventionele systemen worden cilinders door een
apart hydraulisch aggregaat aangedreven. In het nieuwe
systeem voor Sluis Eefde worden de cilinders aangedreven
door een powerunit die zich achterop de cilinder bevindt.
Dit bespaart niet alleen veel ruimte. De belangrijkste
overweging is dat dit type cilinder beter bestand zal zijn
tegen een eventuele aanvaring dan een conventioneel
systeem. De cilinders bevatten veel minder olie dan de
gebruikelijke hydraulische systemen met leidingwerk en
aggregaat. Hierdoor is het risico op milieuschade aanzien-
lijk kleiner,” aldus Rijkswaterstaat.
Monumentale status
De tweede sluiskolk wordt gebouwd ten noorden van de
huidige sluiskolk. De nieuwe sluiskolk wordt geschikt
voor schepen van 110 m x 11,4 m en een vaardiepte van
maximaal 3,5 m. Aan de kant van de IJssel sluit deze met
puntdeuren en aan de kant van het Twentekanaal in de
toekomst met de segmentdeur. Ook zijn er hefdeuren.
Gezien de monumentale status van het bestaande sluis-
complex is ervoor gekozen om de tweede sluiskolk te
voorzien van keermiddelen die niet zichtbaar boven het
maaiveld uitsteken (geen portalen). Het zogeheten Boven-
hoofd van de sluis wordt voorzien van de segmentdeur en
het Benedenhoofd krijgt puntdeuren. Het Twentekanaal
wordt kunstmatig op niveau gehouden met behulp van ge-
malen. Het hoogteverschil tussen het waterniveau in het
kanaal en de IJssel is afhankelijk van het niveau van de
IJssel en kan oplopen tot ruim 8 m. Bij een calamiteit met
de sluisdeuren, waarbij een open verbinding tussen het
kanaal en de IJssel ontstaat zou het kanaal leeg kunnen
stromen, het achterland in. Dit wordt als een top-risico
METAAL MAGAZINE / MEI 2019 PRODUCTIETECHNIEK 28
‘Sluis Eefde vergt specifiekere
ontwerpeisen’
24-25-26-27_segmentdeur.indd 28 10-05-19 12:35