3D-model van de segmentdeur met onderin de uitsparing (de vul-
schelp) waar het water doorheen stroomt als de segmentdeur op een
kier staat tijdens de inlaat.
3D-model van de segmentdeur met de platte zijde in beeld. Bij door-
vaart verdwijnt de bolle zijde in de sluisbodem en varen de schepen
over de platte zijde.
Dwarsdoorsnede van de sluis met de segmentdeur in de sluisbodem
om schepen doorvaart te verlenen.
bestaat deze kering uit een halfronde deurconstructie die
bij opening van de sluis in de sluisbodem verdwijnt om de
schepen doorgang te verlenen.
In de bodem
De segmentdeur heeft een bolling. Hij draait om zijn as
weg in de bodem als de sluis open gaat en vanuit de bo-
dem 90 graden omhoog om de sluis te sluiten. Een groot
voordeel van een segmentdeur is dat hij tegen de stroom
in nog kan sluiten. Ook bij calamiteiten, als water onder
hoge druk de sluis binnenstroomt, kan de segmentdeur
dicht. Dat is belangrijk voor de veiligheid van het Twente-
kanaal. Bovendien is dit type deur makkelijk te onderhou-
den. Bij staalbedrijf Hollandia Infra in het Zuid-Hollandse
Krimpen a/d IJssel is deze segmentdeur ontworpen. Daar
wordt deze momenteel gebouwd.
Elektro-hydraulische actuator
Bijzonder is de elektro-hydraulische actuator die Bosch
Rexroth voor deze deur levert. Indien de deuren worden
aangevaren door een schip, zal ook het bewegingswerk
waarmee de deuren worden aangedreven ongewenst
belast worden. Om bij een aanvaring schade aan het
bewegingswerk zoveel mogelijk te voorkomen en daarmee
reparatietijd te beperken, is gekozen voor hydraulische
cilinders, die beter overweg kunnen met stootbelasting.
Motor verbonden aan pomp
“De hydraulische cilinder wordt aangestuurd met een fre-
quentiegeregelde motor die verbonden is aan een pomp,”
legt Thomas Wintjes, sales engineer Linear Actuators bij
Bosch Rexroth, uit. “De pomp staat direct in verbinding
met de cilinder waardoor een gelijke situatie wordt ge-
creëerd als met een elektromechanische variant, maar in
plaats van een mechanische koppeling is er nu een vloei-
stofkoppeling.” Voordelen hiervan zijn volgens Wintjes
dat geen verbindend leidingwerk of slangen nodig zijn
en geen separaat hydraulisch aggregaat. De besturing is
eenvoudig en doordat er minder componenten nodig zijn,
is er ook minder risico op onvolkomenheden en is sprake
van lager onderhoud. “Interessante voordeel voor de aan-
nemer is dat verschillende civiele voorzieningen, zoals de
kelder voor een hydraulisch aggregaat, niet meer nodig
zijn,” verklaart Wintjes verder.
De veiligheid is gewaarborgd door een separaat veilig-
heidssysteem. “Elke applicatie vereist een veiligheids-
analyse waaruit naar voren komt welke veiligheidsvoor-
zieningen er getroffen moeten worden. Dit wordt dan in
het systeem verwerkt door middel van sensoren, aanstu-
METAAL MAGAZINE / MEI 2019 PRODUCTIETECHNIEK 27
4
‘Kering bestaat uit een halfronde
deurconstructie’
24-25-26-27_segmentdeur.indd 27 10-05-19 12:34