Voor het eerst wordt in Nederland een segmentdeur
toegepast in een schutsluis. En wel bij Sluis Eefde in
het Twentekanaal. Staalbedrijf Hollandia Infra bouwt
de segmentdeur. Voor de aandrijving wordt gebruik
gemaakt van hydraulische cilinders. Deze kunnen beter
overweg met stootbelasting.
Rijkswaterstaat realiseert bij Sluis Eefde in het Twente-
kanaal een tweede sluiskolk met een aantal waterbouw-
kundige innovaties. De plaatsing van een segmentdeur
is bijzonder, net als de aandrijving met een elektro-
hydraulische actuator. Het gebruik van een segmentdeur
als noodkering komt wel vaker voor. Een noodkering
wordt echter sporadisch ingezet, terwijl een sluisdeur
tientallen keren per dag bewogen wordt. En dat is wat bij
Sluis Eefde staat te gebeuren. Het vergt specifiekere ont-
werpeisen. Anders dan de traditionele hef- of draaideuren,
Segmentdeur
in schutsluis
De halfronde deurconstructie – de segmentdeur – bij Hollandia Infra in aanbouw.
Bovenaanzicht van de segmentdeur, in de productiehal van Hollandia
Infra.
METAAL MAGAZINE / MEI 2019 TEKST: EDWIN RENSEN / FOTOGRAFIE: BOSCH REXROTH, EDWIN RENSEN, RIJKSWATERSTAATPRODUCTIETECHNIEK 26
24-25-26-27_segmentdeur.indd 26 10-05-19 12:34