E-mobiliteit is belangrijk tijdens
de komende Gifa. De vakbeurs ziet
staal- en aluminiumgieterijen als
noodzakelijk voor de toekomst van
elektrische voertuigen. Zo worden
onderdelen van motor, aandrijflijn
en carrosserie van deze voertuigen
vaak gegoten. Diverse exposanten
tonen gegoten componenten voor
onder meer de autosector.
De elektrificatie in de autosector
zorgt alleen al voor veranderingen in
het aantal motoronderdelen. Bestaat
een conventionele motor uit zo’n
met minder vraag naar krukassen,
nokkenassen en complexe transmis-
sies. Toch zullen ook elektrische
voertuigen gesmede en gegoten
stalen onderdelen en gietstukken
nodig hebben, dus e-mobiliteit biedt
ook nieuwe mogelijkheden, stelt
beursorganisator Fairwise. De Duitse
branchevereniging van de gieterij-
industrie meldt zelfs dat alternatieve
aandrijvingsconcepten (zoals hybride
en elektroaandrijvingen) vergeleken
bij die van verbrandingsmotoren,
een toenemende giethoeveelheid
nodig zullen hebben. De vraag naar
dergelijke gietstukken piekt naar
verwachting pas in 2030. Behalve
e-mobility zijn additive manufac-
turing, Industrie 4.0 en ecoMetals
beursthema’s.
De wereldwijde gieterij- en metal-
lurgietechnologie, metaalproduc-
tie en -verwerking en thermische
procestechnieken ontmoeten elkaar
van 25 tot en met 29 juni in veertien
hallen van Messe Düsseldorf. Op de
gecombineerde beurzen Gifa, Metec,
ThermProcess en Newcast staan zo’n
tweeduizend exposanten, waaronder
een twintigtal Nederlandse bedrij-
ven. Er worden zo’n 78.000 bezoekers
verwacht. Gifa neemt haar intrek
in de hallen 10-13 en 15-17. In hal 13
is het Gifa-forum en zijn er speciale
tentoonstellingen rond additive ma-
nufacturing en casting technologie.
Metec-exposanten zitten in hal 3-5,
ThermProcess heeft hal 9 (sympo-
sium) en 10 en Newcast de hallen 13
en 14 met het Newcast-forum (hal
13). En verder is er een uitgebreid
vakprogramma met internationale
congressen en branche-ontmoetin-
gen.
E-mobiliteit speelt
gieterijen in de kaart
METAAL MAGAZINE / MEI 2019 TEKST: TOM VAN DER MEER / FOTOGRAFIE: MESSE DÜSSELDORF, CONSTANZE TILLMANNBEURZEN 15
veertienhonderd onderdelen, bij een
elektromotor met transmissie is dit
teruggebracht tot hooguit tweehon-
derd. Hoewel de verwachting is dat
conventionele verbrandingsmotoren
in 2030 nog altijd een fors aandeel
hebben, is de opkomst van de elek-
tromotor onherroepelijk.
Vraag neemt toe
Voor gieterijen heeft dit gevolgen
voor de productie van cilinder-
blokken, cilinderkoppen, zuigers,
uitlaten en andere spruitstukken.
Staalfabrikanten krijgen te maken
Prototype-productie bij BMW.
15_gifa.indd 15 10-05-19 12:32