j a a r g a n g 5 5 | w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l | 4 – 2 0 1 7 21
M e t A A l B e W e r k e n
dat terwijl de wanden dikker moeten zijn dan
bij staal om dezelfde rotatiestijfheid te verkrij
gen. “Onze Continental Two modelreeks met
het Fast Displacement Hull Design (FDHD) – een
aluminium romp die is ontworpen voor snelle
waterverplaatsing en hoge eindsnelheden –
heeft een gewichtsbesparing van ongeveer
40 ton als wanneer het schip uit staal gebouwd
was.”
De klanten profiteren op uiteenlopende manie
ren van het gewichtsvoordeel van de aqua
dynamisch geoptimaliseerde schepen van Van
der Valk. Door een lagere massa neemt de
actie radius toe, wordt de nuttige belasting ver
hoogd en wordt vooral het aandrijfvermogen
beter benut, aldus Bijker. “Een lager gewicht
betekent heel concreet dat de indrukwekkend
hoge maximumsnelheid van 30 knopen (circa
55 km/h) aanzienlijk sneller wordt bereikt en
dat het brandstofverbruik tijdens een reis
daalt.” De manager loopt naar een van de vijf
werfhallen om bij zijn collega’s zelf een indruk
te krijgen van de vorderingen in de bouw van
het nieuwste Continental Two superjacht. Hij is
tevreden. De bouw ligt op het moment van het
bezoek precies op schema. Het schip is als het
goed is vorige maand aan een klant in Cyprus
geleverd.
snel verspanen
Het vlotte verloop van de werkzaamheden is
niet in de laatste plaats te danken aan een
extreem krachtig en effectief slijpend team
voor de materiaalbewerking. Op het glan
zend zilverkleurige casco is de GTG25turbi
neslijpmachine van Atlas Copco Tools als een
signaalgeel oplichtend contrastpunt al van
veraf te zien. Onder besturing van de rustige
handen van een ervaren scheepsbouwer ef
fent de machine de lasnaden rondom de ope
ning in de romp voor het boegstraalroer. Op
de haakse kop is de zogeheten Alumaster
aangebracht, de highspeeddisc van Pferd (de
merknaam voor de frees en slijpmiddelen
van August Rüggeberg GmbH). Deze zorgt in
productief en kostenefficiënt
August Rüggeberg en Atlas Copco Tools presenteerden de combinatie GTG25 en Alumaster
in het voorjaar van 2016. Sindsdien wordt er steeds vaker voor gekozen, stellen beide bedrij
ven. De manier van bewerken biedt in de dagelijkse praktijk voordelen voor productiviteit,
kostenefficiëntie en veiligheid op het werk.
Verspanen aluminium
met minder stof
>>>
Yoeri Bijker bij het casco van een Continental Two superjacht. “Met de gecombineerde inzet van de GTG-turbineslijper en een freesschijf, de Alumaster, zijn wij
productiever in de oppervlaktebehandeling van lichtmetaal.”
20-21-22-23_atlascopco.indd 21 12-06-17 16:26