Pagina 46 van: Metaal Magazine 4 – 2016

j a a r g a n g 5 4 | w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l | 5 – 2 0 1 6 4746 j a a r g a n g 5 4 | w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l | 5 – 2 0 1 6
Titanium en duplex zijn prachtige en boeiende materialen die niet voor niets steeds
populairder worden binnen de lucht- en ruimtevaartindustrie, de medische apparatensector en
de automobielwereld. Het verspanen ervan is echter geen sinecure, want ze doen een forse
aanslag op het gereedschap en als je even niet oppast slingeren de spanen als lange slierten
vrolijk in het rond in de machine. Deze ‘lastpakken’ goed en efficiënt bewerken vereist dan ook
vooral gedegen vakmanschap, specifiek gereedschap, een zeer solide machine en adequate
koeling/smering. Tijdens het verspaningsseminar, georganiseerd door machine-importeur
Gelderblom in Houten, werd duidelijk dat het goed produceren van onderdelen uit titanium en
duplex geen probleem hoeft te zijn als alle parameters maar kloppen.
DOOR: FRANK SENTEUR
Waarom zijn titanium en duplex nu zo moeilijk
te bewerken? “Dat heeft met de atoomstruc-
tuur te maken,” vertelde Arno van Wijnen,
Technical Engineer bij Hamel Metaal uit Al-
mere. Titaan en titaanlegeringen komen voor
in drie microstructuur fasen, respectievelijk
Alpha, Alpha-Beta en Beta. Bij de Alpha fase is
sprake van een hexagonaal georiënteerde
roosterstructuur (Ti grades 1 tot 4). Deze tita-
niumsoorten zijn niet hardbaar, wel goed las-
baar, hebben een lage tot gemiddelde sterkte,
een goede breuktaaiheid en goede mechani-
sche eigenschappen bij extreem lage (cryo-
gene) temperaturen. In zogeheten Beta fase
titanium zitten legeringselementen als Zr, Cr,
Nb, Cu, Ta en V. Het materiaal wordt geken-
merkt door een kubisch ruimtelijk gecen-
treerde roosterstructuur. Deze grades kunnen
warmtebehandeld worden, waarna ze een
hoge sterkte geven. In de laatste categorie
(Alpha-Beta fase) zit titanium grade 5, dat veel
in Nederland wordt gebruikt. Het heeft een
hexagonaal georiënteerde roosterstructuur,
heeft een gemiddeld tot hoge sterkte en is be-
perkt koud en goed warm vervormbaar. Bij
duplex is sprake van een min of meer half aus-
tenitische en half ferritische structuur (verhou-
ding 60/40) en ook daarvoor geldt dat het las-
tiger is te verspanen dan ‘normale’ staalsoor-
ten.
Scherp gereedschap, juiste werk-
wijze
Het verspanen van titanium en duplex eist het
uiterste van mens, machine en proces. Zelfs bij
relatief lage snijsnelheden (< 55 m/min) is de
gereedschapstandtijd kort, wat vooral komt
door de slechte thermische geleiding. Bij tita-
nium is die slechts een tiende van die van staal
(waar de warmte grotendeels in de spanen
wordt afgevoerd). Duplex geleidt warmte iets
beter, maar ook daar is sprake van een fors op-
lopende temperatuur in de snijzone, waardoor
de temperatuur van het snijgereedschap even-
eens hoog wordt. Titanium en duplex geven
daarbij abrasieve, taaie lintspanen. Dit resul-
teert onder meer in een snelle gereedschapslij-
tage en materiaalopbouw aan de snijkanten,
waarbij plastische deformatie ontstaat. Ook de
hardheid, abrassiviteit en het ‘plakgedrag’ zijn
geen eigenschappen waar de verspaner blij van
wordt. Tijdens het draaien is bovendien sprake
van oppervlakteharding, waardoor het gevaar
van kerfslijtage opduikt. Volgens René Duister,
technical support engineer Nederland bij Seco
Tools, zijn veel bedrijven om deze redenen erg
terughoudend om titanium en duplex te gaan
verspanen. Maar als men een aantal stringente
stappen volgt is het goed te doen. In ieder
geval moet de verspaningszone heel goed ge-
Kloppende parameters
verspanen ‘lastpakken’
Als alles klopt ontstaan geen ellenlange spanen, maar worden deze door het gereedschap keurig vermeden (foto’s: Seco Tools, Frank Senteur)
Arno van Wijnen, Technical Engineer bij Hamel
Metaal ging vooral in op de metallurgische
eigenschappen van titanium en duplex en legde uit
waarom deze zo lastig te verspanen zijn
46-47-48_gelderblomfs.indd 46 25-08-16 08:11