Pagina 34 van: Metaal Magazine 4 – 2016

ADVERTORIAL
Stork Gears & Services realiseert de hoofdmoot
van de business met onderhoud aan tandwiel-
kasten. Hoewel de Stork-dochter in Rotterdam
direct aan het water is gevestigd, komt slechts
zo’n 40 tot 50 procent van het werk uit de
maritieme sector. De rest van het werk zit voor
30% in de industriële tandwielkasten en het
overige deel in kasten voor energiecentrales.
Het Rotterdamse bedrijf is één van de weinigen
in Nederland in deze sector dat alle mechani-
sche disciplines in huis heeft, inclusief een eigen
engineeringafdeling. “We kunnen alle mecha-
nische bewerkingen zelf doen en zijn daarvoor
niet afhankelijk van derden. En dankzij de
engineeringafdeling kunnen we tandwielkasten
modificeren, door bijvoorbeeld te zorgen dat
er meer vermogen door de tandwielkast kan”,
zegt Wietse Platje, manager Operations Gears.
Kortere doorlooptijden
De productie van de tandwielen gebeurt op
een groot aantal machines: voordraaien van de
ruwe as, frezen van spiebaan en vertandings-
frezen met een afwikkelfrees. Dan pas komen
zaken als warmtebehandeling en slijpen. Het
gevolg: vaak omspannen naar een andere
machine en relatief korte bewerkingstijden
per machine. Wietse Platje: “Te kort om als
CNC-operator tijdens de bewerking een andere
machine te programmeren.” Deze werkwijze
zorgt voor langere doorlooptijden terwijl de
markt juist korte levertijden vraagt. Stork Gears
& Services heeft daarom een strategie uitgezet
om te investeren in machines waarop bewerkin-
gen geïntegreerd kunnen worden. De aankoop
van de Mazak Integrex i-400 met SmoothX-
besturing is hierin de eerste stap. “Doordat we
nu drie bewerkingen op één machine doen,
vermindert de doorlooptijd, gaat de kwali-
teit omhoog en kunnen we méér onbemand
werken omdat de cyclustijden langer zijn”,
vat Wietse de belangrijkste voordelen samen.
Het werk komt namelijk met pieken en dalen,
typisch voor reparatiewerk. “Door méérdere
oude machines te vervangen door één, meer
high tech bewerkingscentrum, voeren we de
bezettingsgraad op en creëren we flexibiliteit
om de pieken op te vangen.” Dat is nodig omdat
met name in de maritieme sector Stork Gears &
Services het moet hebben van korte levertijden.
“Als een schip stil ligt en wij kunnen tandwiel-
kasten binnen drie weken leveren, winnen we
de order van de OEM’er waar het tot een half
jaar duurt”, zegt Wietse.
50 machine-uren, 3 manuren
Patrick Stigt werkt als CNC-operator met de
Mazak Integrex i-400. Onlangs heeft de ma-
chine in één weekend 50 uur gedraaid, waarbij
hij slechts een uurtje of 3 zelf aanwezig was.
Dat toont aan hoe Stork pieken kan opvan-
gen door op de machine méér onbemande
uren te maken dan tot nog toe mogelijk was.
Twee zaken hebben de doorslag gegeven in
de keuze voor de Mazak Integrex. De nieuwe
SmoothX-besturing is daar één van. De andere
is dat een test door Mazak uitwees dat op de
Integrex i-400 kwaliteit 6 haalbaar is. In deze
markt hanteert men meestal als grens kwaliteit
7 voor gefreesde vertandingen. “Heb je betere
kwaliteit nodig, dan ga je vertandingsslijpen. De
rest kan gefreesd worden”, aldus Patrick Stigt.
“Toen Mazak kwaliteit 6 haalde, wisten we dat
we met deze machine de performance van de
Stork Gears & Services kiest voor
all-in-one machine voor kortere
doorlooptijd en hogere kwaliteit
Korte levertijden, hoge kwaliteit en scherpe prijzen: daarmee moet Stork Gears & Services opboksen tegen niet alleen concurrentie in
Oost-Europa en Azië, maar ook Duitse reparatiebedrijven. Door tandwielen te frezen op een Mazak Integrex i-400 wint het Rotterdamse
onderhoudsbedrijf concurrentiekracht terug.
vertandingsfreesmachine konden halen.” Hij
denkt hierdoor op termijn een kostenvoordeel
te boeken. Standaard vertandingsfreesmachi-
nes werken altijd in dezelfde kwaliteit met vaste
cyclustijden. Deze bandbreedte is bij de Mazak
Integrex veel groter, waardoor voor hogere
voedingen gekozen kan worden als de hoogste
kwaliteit niet nodig is. “We kunnen de optimale
bewerkingstijd veel beter instellen.” Het frezen
van de vertandingen op deze draai-freescombi-
natie biedt nog andere voordelen. De speci-
ale, dure afwikkelfrezen zijn vervangen door
standaard freesgereedschappen, waardoor de
toolingkosten omlaag gaan. Daarnaast kan op
de machine in principe elke moduul gefreesd
worden, iets waar de engineers nog aan moeten
wennen. “Ze zijn nog gewend met vaste waar-
den te werken, moduul 7, moduul 8. Ze hebben
nu de vrijheid om alle tussenmaten te tekenen,
daardoor kunnen we tandwielkasten verder
optimaliseren”, verduidelijkt Wietse Platje.
SmoothX: voordelen virtuele
machine
De SmoothX-besturing is een van de sleutelfac-
toren in de afweging geweest. Stork heeft geko-
zen voor de meest uitgebreide besturing met
de simulatieversie die op een PC draait. Patrick
heeft deze versie op zijn laptop, inclusief de
parameters van de machine. “Ik heb dus thuis
een digitale versie van de machine, waar ik alles
mee kan doen.” Hij gebruikt deze PC-versie
vooral om de macro’s die hij schrijft te testen.
“Door de simulatie vermijd ik dat we kostbare
machinetijd verliezen. Ik kan de programma’s
volledig laten aflopen op de PC; de virtuele ma-
chine is een exacte kopie van de Integrex hier.”
Hierdoor hoeft de echte machine niet meer stil
Vertandingen frezen op Integrex geeft onderhoudsbedrijf concurrentiekracht
Patrick Stigt (links) samen met Wietse Paltje voor de Mazak Integrex
i-400.
34-35_Advertorial_Mazak.indd 34 25-08-16 08:08