Pagina 39 van: Metaal Magazine 4 -2015

j a a r g a n g 5 3 | w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l | 4 – 2 0 1 5 39
M E T A A L B E W E R K E N
freeskop wachten.’’ Dombrowski: ‘’Auf die
Fräsköpfe kommt es an.’’
Servicebussen
Tevens beschikt Bimatec Soraluce in Limburg a.d.
Lahn over een magazijn met pakweg 100.000
machinecomponenten op voorraad. Ook hier
geldt de garantie dat deze delen binnen 24 uur
bij een machinegebruiker kunnen zijn. Dom-
browski: ‘’We moeten niet naar Spanje, we ver-
zorgen alles vanuit Duitsland.’’ Nieuw in de ser-
viceverlening van Bimatec Soraluce is de inzet
van servicebussen. Deze mobiele werkplaatsen
hebben een grijpvoorraad aan boord met een
waarde van 50.000 euro. Dit is een voorraad
‘snellopers’ gelet op de servicebehoefte van ma-
chinegebruikers. De Duitse bus in de regio bij
Venlo wordt ook ingezet in Nederland en kan
dus binnen twee of drie uur, met een service-
monteur, bij bijna alle Nederlandse metaalbe-
werkers zijn. Uiteraard zijn er ook servicemon-
teurs van Laagland beschikbaar. Contact tussen
klant en bus gaat via de service-hotline in Lim-
burg a.d. Lahn. Alle bussen hebben GPS aan
boord en de servicemedewerkers weten precies
waar de bussen zijn. De service-hotline is van
maandag t.e.m. vrijdag van 07.00 uur tot 19.00
uur bezet met technische mensen. Zaterdag van
08.00 uur tot 17.00 uur. Buiten de genoemde
uren zijn service-technici oproepbaar. Bimatec
Soraluce garandeert bovendien dat er altijd bin-
nen één uur teruggebeld wordt. Dombrowski:
‘’Het is onze ervaring dat we 75% van de klach-
ten telefonisch kunnen oplossen. Hiervoor
maken we ook gebruik van teleservice.’’
Ook opvallend tijdens de wandeling door de
hallen van Bimatec Soraluce is dat er machines
geassembleerd worden. Uitgaande van machi-
necomponenten die aangeleverd worden van-
uit Spanje en aangevuld met Duitse machine-
onderdelen bouwt Bimatec Soraluce in Limburg
a.d. Lahn zelf de F-MT multifunctionele draai-,
frees- en slijpmachine. Voor Soraluce is dit met
een X-as van 4 m een compacte machine. Het
bereik over Y en Z bedraagt respectievelijk 1,3
m en 1,6 m. Deze machine is bedoeld voor com-
pleetbewerken. De in het machinebed geïnte-
greerde draaitafel is ook inzetbaar als draaista-
tion. Dit machinetype – met een vast bed en
een beweegbare machinekolom achter de ma-
chine – is populair in ons land. Schoofs: ‘’Bijzon-
der van deze machine is de gietijzeren machine-
constructie. Elders zie je gelaste machineframes.
Met deze machine kun je dus zwaarverspanen.’’
Aan de hoofspil is een maximaal vermogen van
43 kW beschikbaar. <<<
Specialiteiten Soraluce
Kenmerkend voor de technische mogelijkheden van Soraluce zijn o.a. het interpolatiedraaien,
adaptive control, automatische freeskopwisselsystemen en actief trillingdempen. Om met dat
laatste te beginnen: het ‘Dynamics Active Stabilizer’ (DAS) is een systeem waarmee sensoren
verspaningstrillingen detecteren en vervolgens worden de negatieve effecten van de trillin-
gen (o.a. op de oppervlakteruwheid en de standtijd van de gereedschappen) uitgeschakeld
door mechanisch een tegentrilling op de hoofdspil op te leggen. Bij het interpolatiedraaien
wordt bijvoorbeeld een schuin vlak gedraaid door de X-, Y-, Z- en C-as simultaan te laten
bewegen. De voedingsbewegingen komen dus uit de assen van de machine. Dit lukt alleen
met dynamische machines. Adaptive control is een systeem waarbij de voedingssnelheid aan-
gepast wordt aan het vereiste vermogen. Vooral bij voorfrezen is dit interessant om de ver-
spaningstijden te reduceren.
Binnen 24 uur
frezen met leenkop
50 leenfreeskoppen
op voorraad
Bimatec Soraluce beschikt over een voorraad gereviseerde leenfreeskoppen (foto: Bimatec Soraluce)
Bimatec Soraluce heeft in Limburg a.d. Lahn (D) o.a. een werkplaats voor onderhoud, reparatie en revisie van
freeskoppen (foto: Bimatec Soraluce)
In Limburg a.d. Lahn bouwt Bimatec Soraluce zelf de F-MT multifunctionele draai-, frees- en slijpmachine (foto:
Reinold Tomberg)
38-39_bimatecsoraluce.indd 39 20-04-15 16:07