Pagina 37 van: Metaal Magazine 4 -2015

j a a r g a n g 5 2 | w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l | 4 – 2 0 1 5 37
B E D R I J V I G H E I D
Freeskopwissel
Het vaste bed en de rondtafel kunnen worden
gescheiden door een tussenwand, zodat de
FBF-M6.000 als pendelmachine kan worden ge-
bruikt. Voor De Bruijn een interessant aspect
omdat het naast extra flexibiliteit ook een ef-
ficiëntere benutting van de machine mogelijk
maakt. “Meer spiluren en kortere doorlooptij-
den”, noemt hij als de belangrijkste winstpun-
ten. ”Op die manier kunnen we in dagdienst
een of meerdere producten opspannen en ‘s
nachts onbemand afwerken.” Het ruime aantal
van negentig posities in het gereedschappen-
magazijn biedt daarvoor voldoende mogelijk-
heden. Bij langere producten (langer dan de 5,5
m van het vaste bed) kan de tussenwand wor-
den verwijderd. De FBF-M6.000 is bij WDH uit-
gerust met een universele freeskop, die in twee
vlakken automatisch indexeerbaar is via de
iTNC 530-besturing van Heidenhain in stapjes
van 1º (B-as) en 2,5º (C-as). Op die manier wordt
in feite een extra vijfde as gecreëerd, hoewel
niet simultaan. Gereedschappen kunnen zowel
in horizontale als verticale positie van de kop
worden gewisseld. De machine is erop voorbe-
reid om automatisch van freeskop te kunnen
wisselen, mocht de complexiteit van de bewer-
kingen dat in de toekomst nodig maken. “Een
niet alledaagse bijzonderheid die in dat geval
veel tijdwinst oplevert en de kans op fouten
minimaliseert”, blikt De Bruijn alvast vooruit.
Gewichtscompensatie
Bij de Y- en Z-as wordt op de FBF-M6.000 ge-
bruik gemaakt van kogelomloopspillen. In de
lengterichting is sprake van een tandheugelge-
leiding, volgens MTE de meest dynamische op-
lossing bij lengtes groter dan 4 m. De aandrij-
ving vindt plaats met behulp van twee moto-
ren. De eerste zorgt voor de grove verplaatsing,
de tweede voor de fijnafstelling (volgens het
master-slave principe). In feite zorgt deze
tweede motor voor enige vertraging, zodat de
speling uit de beweging wordt gehaald. Over
de hele lengte hoort een positioneernauwkeu-
righeid van 0,01 mm volgens MTE dan ook tot
de mogelijkheden (herhalingsnauwkeurigheid
0,005 mm) en dat is voor een machine van dit
formaat alleszins acceptabel. Om een zo hoog
mogelijke nauwkeurigheid te bereiken zijn ver-
ticale slede en ram op de FBF-M6.000 uitge-
voerd met een hydraulische gewichtscompensa-
tie. Een hogedrukkoeling van 50 bar zorgt in
het geval van WDH zowel voor een effectieve
koeling als spanenafvoer. <<<
Gecertificeerd en traceerbaar
Het bouwen van klantspecifieke hydraulische cilindersystemen vormt de kerncompetentie van WDH. “Geen
standaard, geen series, altijd engineered-to-order”, aldus De Bruijn. De focus is daarbij volledig gericht op de
cilinders zelf, met leidingwerk en pompen houdt WDH zich niet primair bezig. De klantenkring is vooral te
vinden in het hogere marktsegment. “Vandaar dat elk stukje staal in de cilinder gecertificeerd en traceerbaar
is”. Dat geldt ook voor de lasdraad, het laswerk zelf wordt uitgevoerd door gecertificeerde lassers onder
het wakend oog van externe keuringsinstanties. De cilinders worden volledig getest en met kwaliteitsdo-
cumenten afgeleverd. Veelal gaat het om het
grotere werk, de grootste cilinder die begin
2015 is afgeleverd had een slaglengte van 12
m en een gewicht van 17 ton. Naast de nieuw-
bouw van cilinders staat ook reparatie en on-
derhoud ervan op het programma. Met name
op dit gebied wordt vaak het uiterste gevergd
van de flexibiliteit van de hele organisatie. De
omvang van 40 medewerkers vormt in de ogen
van De Bruijn de ideale schaalgrootte voor die
flexibiliteit.
Groot, nauwkeurig
én flexibel
Voorbeeld van een groot cilindersysteem in de
afbouwfase (foto: WDH)
Doordat de rondtafel door een tussenwand kan worden gescheiden van het vaste
bed kan de FBF-M6.000 als pendelmachine worden gebruikt
De universele freeskop zoals op dit moment toegepast bij WDH. Automatische wisseling van de
freeskop is mogelijk op de FBF-M6.000
De nieuwe FBF-M6.000 floortype freesmachine van MTE biedt WDH volop mogelijkheden om grotere cilinders
te realiseren (foto’s: Jan Oonk)
36-37_wdh.indd 37 20-04-15 16:06