Pagina 39 van: Metaal Magazine 4 – 2014

j a a r g a n g 5 2 | w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l | 4 – 2 0 1 4 39
G E R E E D S C H A P P E N
diepten variëren tot 10D en de diameters van 38
mm tot 101,6 mm. De gebruikte wisselplaten
laten toe om maximaal de capaciteiten van de
moderne generatie CNC-machines te benutten.
Alle boren hebben inwendige koeling, die zoda-
nig is ontworpen dat voor een goede spanenaf-
voer geen hogedrukkoeling nodig is.
Coatings stapelen
Een van de innovaties bij Mitsubishi is de Mira-
cle Sigma coating. Dit is een coating die uit
meerdere deellagen bestaat (Al-Ti-Cr-N) die op
elkaar worden gestapeld en daardoor betere
slijtage-eigenschappen combineren met hitte-
bestendigheid. De nieuwe coating moet vooral
voorkomen dat er scheurvorming in het hard-
metaal optreedt, iets dat nogal eens voorkomt
tijdens het nat bewerken en dan voor een voor-
tijdig einde van de wisselplaat zorgt. In de
MP9000 serie, bedoeld voor het bewerken van
Inconel en titanium, is de buitenste laag een Cr-
laag, die de wrijving tussen wisselplaat en het
werkstukmateriaal vermindert, wat positieve
effecten heeft op zowel de temperatuur aan de
snijkant als de slijtage. Ook gebruikt men in
deze wisselplaten een nieuwe hardmetaalsoort.
Vlakfrees
Mapal (Laagland) heeft een nieuwe vlakfrees
ontwikkeld voor high performance aluminium
frezen. De EcoFeed-Blue beschikt over PKD-wis-
selplaten met een nieuwe spaanbrekergeome-
trie. Deze zorgt ervoor dat de spanen van het
werkstuk weg worden geslingerd, zodat bij
droog bewerken het oppervlak van het werkstuk
schoon blijft. De opbouw van de frees is in feite
de al langer bekende EcoFeed frees, waarin de
wisselplaten met een zwaluwstaartverbinding
worden gefixeerd. Voor het klemmen van de wis-
selplaten zijn geen extra gereedschappen nodig.
Om de productiviteit te verhogen, vergroot
Mapal het aantal wisselplaten. Bij een 125 mm
freeslichaam freest men al met 28 snijkanten. Bij
15.000 omw/min resulteert dit in een snijsnelheid
van 63 m/min in aluminium. Dergelijke hoge toe-
rentallen zijn mogelijk doordat Mapal het totale
gewicht van deze frees beperkt weet te houden.
Tegelijkertijd met het verhogen van de snijsnel-
heid verbetert de oppervlaktekwaliteit.
Een van de materialen waarvan veel wordt ver-
wacht, zijn glasvezelversterkte kunststoffen, de
zogenaamde composieten (GFK). Het frezen
van dit materiaal stelt hoge eisen aan het ge-
reedschap, dat scherp moet zijn omdat er an-
ders problemen ontstaan door de kunststofma-
trix. Voor het bewerken van rotorbladen van
windmolens heeft Mapal een complete lijn ge-
reedschappen ontwikkeld. Nieuw hierin is de
PKD EcoFeed Rapid vlakfrees voor het nafrezen
van de rotorbladen. <<<
Gereedschapsinnovaties:
stap voor stap vooruit
Interessante vernieuwingen
Mapal liet op de Metav deze EcoFeed frees zien met
verwisselbare snijplaten voor het afwerken van
glasvezelversterkte kunststoffen.
De APX boor van Allied Maxcut is een modulair
systeem, waarmee gebruikers de kosten voor het op
voorraad houden van body’s kunnen verminderen.
Mapal freest aluminium met een snijsnelheid van 63
m / min met deze 125 mm vlakfrees EcoFeed Blue,
die voorzien is van 28 snijplaatjes.
Mitsubishi voegt in de nieuwe Miracle Sigma
coating extra zuurstof toe voor betere tribologische
eigenschappen.
Ingeperste spaanbreker
Iscar (Iscar Nederland) slaagt erin om spaan-
brekers in het hardmetaal te persen, wat
een kostbaar slijpproces uitspaart. Een goed
voorbeeld hiervan is de P290 lijn. Doordat
de zittingen bij deze Millshred frees anders
zijn aangebracht, namelijk kruisgewijs, kun
je met de frees direct dieper het materiaal
in zonder dat dit de machine te zwaar be-
last. Er kan tot 15 mm diep in het materiaal
worden gefreesd. In de praktijk betekent
dit een aanzienlijk hogere productiviteit bij
een lagere machinebelasting.
De P290 Millshred van Iscar zorgt voor meer spaan-
volume bij een lagere belasting van de machine.
38-39_gereedschap.indd 39 14-04-14 12:17